Frida Karlsson i Spring Snyggt om dagsform: ”Jag har bara fem riktigt bra dagar per år”.

Frida Karlsson

Frida Karlsson är skidtalangen från Sollefteå som 2019 slog igenom stort i det Svenska skidlandslaget. Med tre VM-medaljer varav ett guld i VM i Seefeld blev hon den yngsta guldmedaljören på ett skid-VM någonsin. Men innan Frida slog igenom på skidorna var hon en av landets mest lovande juniorer på löpning.
Podcasten Spring Snyggt - med Jesus och Manne har den här veckan temat dåliga dagar - någonting som Frida anser sig ha mycket av:

 - Av årets 365 dagar så är man oftast ganska kritisk mot sig själv. På hela året känns det som att jag bara har fem dagar som är riktigt bra. För mig är det väldigt mycket mentalt - hur mycket orkar jag pusha mig själv? Är jag redo att ta kampen med mig själv? 
Ditt nästa lopp är det virtuella Vitamin Well Run of Hope. Du är ambassadör för Vitamin Well och springer för att samla in pengar till Barncancerfonden. 

 - Det känns väldigt bra att kunna förena nytta med nöje. Jag kommer springa hemma i Sollefteåskogarna och förmodligen blir det mycket mer än de fem kilometer som loppet egentligen är.

Du har blivit uppmärksammad i sommar för ett löptest som är legendariskt i skidvärlden, nytt rekord i Hallstabacken. En 1800 meter lång stigning i Sollefteå som är riktigt tung. Du slog Ebba Anderssons damrekord med nästan 30 sekunder. Hur var det? 

 - Grejen är den att det spelar egentligen inte så stor roll i termer av löpprestation för mig, det jag vill få fram med testet är att jag har utvecklat min kapacitet och hjärt och- lungförmåga. Det är det jag är ute efter som skidåkare. 

Här blir vi lite avundsjuka att ni som skidåkare kan använda er av löpningen för att förbättra er skidförmåga. Vi skulle aldrig kunna ställa oss på skidor för att bli bättre på löpning! 

 - Haha, nej det rimmar inte helt mellan löpning och skidor heller. Det är bara en del i många delar som man måste utveckla för att bli en bättre längdskidåkare. Det krävs lite mer än bara ett högt V02max för att bli riktigt bra på längdskidåkning. Styrkan som man använder sig av för att ta sig upp har ändå en relevans för styrkan man kommer använda sig av på skidor. 

Hur kommer det sig att du slog rekordet med så mycket i sommar? 

 - Tidigare har jag gått ut alldeles för hårt, i år öppnade jag mycket lugnare och höll hela vägen. När man kommer upp så är man rejält mör. 
Du kommer från en löparbakgrund, bland annat deltog du vid Junior-EM i Georgien 2016 på 3000 meter. Har löpningen präglat din karriär som skidåkare? 

 - Jag skulle väl säga att jag springer lite mer än andra skidåkare. Mest för att jag tycker att det är en så himla kul träningsform och alltid har sprungit mycket. Löpningen har alltid funnits där. I skidträningen blir det naturligt så att man springer mycket. Jag tycker det är kul att tävla och då blir löptävlingar ett naturligt sätt att fylla sommaren med tävlingar. 

Veckans tema är dåliga dagar. Är det skillnad om man är i form eller inte? Kan man pusha sig själv mer om man är i form?

 - Är man fräsch så orkar man givetvis mycket mer. Dagsformen tycker jag är väldigt mental, den kan skilja sig från en dag till en annan. Men över längre tid så spelar nog formen större roll. 

Har du något som kännetecknar om du kommer ha en dålig dag? 

 - Man måste börja med att gå in med rätt inställning. Vaknar man med att tänka "detta kommer bli jobbigt" så har du valt fel väg redan från början. Mycket handlar om att man kommer in bra från början, det är oftast det som styr om jag kommer ha en bra eller dålig dag. 

Man måste börja med att gå in med rätt inställning. Vaknar man med att tänka "detta kommer bli jobbigt" så har du valt fel väg redan från början. Mycket handlar om att man kommer in bra från början, det är oftast det som styr om jag kommer ha en bra eller dålig dag.
Frida Karlsson

Hur mäter du intensitet? Går du på laktat, puls eller känsla? 

- Alltihop, men jag går väldigt mycket på känsla. Jag tror generellt att jag är väldigt bra på att köra på även fast jag ibland borde dra ner lite.

Det är fördelen med att ha en tränare, coachen kan ofta säga vad jag ska göra. Ibland måste man köra på, ibland måste man hålla igen. 
Du verkar inte vara så blyg för att ta ut dig? 

 - Haha, nej gillar känslan att få bli lite trött och ta ut mig. 

Är det någon skillnad i att ha en dålig dag på skidor kontra löpning? 

 - Jag skulle säga att det som symboliserar en bra dag på skidorna är att man efter en utförsbacke känner sig pigg igen och kan gå på. Har man en dålig dag så är man inte det trots vilan. Har man en dålig dag på löpning så är du seg från start till mål. Jag tycker ändå det är ganska lika. 

Har du några planer för din framtida löpning? Kommer du tävla parallellt med skidorna? 

 - Jag tycker det är jätteskoj att tävla i löpning. Men skidorna är prio ett. Jag ska försöka få in lite lopp om det passar. 

Vad är ditt favoritpass av alla löppass? 

 - Det kan vara himla fint att springa långpass på fjället. Men jag gillar ju högre intensitet så jag gillar intervallträning. Löpning uppför får nog ändå anses som mitt favoritpass. 

Hur ska man tänka om man tycker att det är för jobbigt, om man har en dålig dag. 

 - Det viktigaste tycker jag är att man genomför passet, man ska inte vara rädd för att det känns jobbigt. Det kommer inte kännas 100 procent varje pass. Du kommer vara ännu mera nöjd efteråt om du klarar dig igenom en dålig dag. 

Det viktigaste tycker jag är att man genomför passet, man ska inte vara rädd för att det känns jobbigt. Det kommer inte kännas 100 procent varje pass. Du kommer vara ännu mera nöjd efteråt om du klarar dig igenom en dålig dag.
Frida Karlsson

 

Lyssna på hela intervjun i veckans avsnitt av Spring Snyggt med Jesus och Manne.

Mer om Träning