Världens största sportmässa
Med en yta på 180000 kvadratmeter är ISPO i München världens största sportmässa. Som en jämförelse har Älvsjömässans alla hallar cirka 70000 kvadratmeters utställningsyta. Här bjuder närmare 2000 utställare från 50 länder ut sina produkter till Europas sporthandlare.
ISPO ordnas flera gånger om året på olika ställen i världen, men Mûnchen-upplagan slår alltså alla rekord. 16 stora mässhallar har varsina teman. Vintersport, fitness, mode och så vidare har en egen hall. Även löpning har sin egen hall, trots att jättar som NIke, adidas och Puma inte alls är representerade.
De svenska företagen med Icebug, Haglöfs, Fjällräven med flera har valt att bygga sin egen by i en mässhall. I Scandinavian Village är svenska huvudspråket och valutan lika ofta kronor som euro när orderna signeras.
- Konceptet med Scandinavian village är speciellt bra för de mindre märkena, säger Fjällrävens Jonas Hellentin. Det är lätt att komma bort i vimlet och på det här sättet blir det lätt att hitta.