Äntligen en riktig damsko
Det är stora skillnader mellan mäns och kvinnors löpsteg. Så stora att adidas nu har utvecklat en helt ny variant av löpsko med nya funktioner utifrån kvinnors specifika anatomi och löparegenskaper.
Äntligen en riktig damsko med smalare läst, mjukare mellansula, anpassning för kvinnors senare pronation, justerad hälgeometri med mera.
Tillsammans med ett nordamerikanskt universitet har adidas studerat olikheter i mäns och kvinnors löpstil. Skillnaderna visade sig vara större än man tidigare trott.
– I vår studie visade sig skillnaderna mellan kvinnors och mäns löpstil vara markanta.
Tyngdpunkterna och nedslaget i löpsteget ser helt annorlunda ut. De produkter vi nu tagit fram kommer kunna göra skillnad för många kvinnor i löpspåret – oavsett om man är van löpare eller vill komma igång, säger Emma Stjernlöf, nordisk PR-chef på adidas.
Kvinnor har ofta ett bredare bäcken än män och en flexiblare framfot, vilket ger en annan vinkel i nedslaget. adidas etablerade löparskor adistar och Supernova lanseras nu i nya tjejmodeller som har förstärkt framfot med fokus på insidan för bättre stabilitet i löpsteget. Sulan har fått fler flexzoner anpassade för en mjukare och rörligare fot och det finns en fri yta där stortåleden sitter. Hallux valgus (utåtvinklad stortåled) är ett vanligt problem hos kvinnor, men de nya skomodellerna är specialbyggda för att minska trycket just där och ge en behagligare känsla i löpsteget.
Kvinnliga löpare tenderar dessutom att pronera i ett senare skede i löpsteget, vilket gör att det blir högre belastning på insidan av foten. Med teknologin ForMotion anpassar sig skon efter underlaget och ser till att knän och anklar avlastas maximalt.
adidas satsning ligger helt rätt i tiden – idag springer svenska kvinnor mer än någonsin. I år kommer var tredje startande i Göteborgsvarvet att vara en kvinna, jämfört med knappt 10 procent 1995. Tjejmilen slog under förra året alla rekord i antalet deltagare och i Lidingöloppet var nästan hälften, 44 procent, av löparna kvinnor. Under 2008 ökade adidas sin nordiska försäljning av löparprodukter inom damsegmentet med hela 15 procent.