Veckans löpare: Det är inte farligt att bli trött

Möt Sanna Hed, omtyckt löpcoach Hon blir bara starkare och snabbare med åren, och satsar på att bli ännu snabbare. Här berättar hon bland annat vad hon uppskattar hos en löparkompis och vilken svensk löpare hon tycker har ett magiskt löpsteg.

Vem är du?

Jag är 45 år och bor på Kungsholmen. Har två barn, 9 och 11 år. Jag har jobbat med träning i hela mitt liv. Jag har ett samarbete med ASICS Stockholm Marathon där jag är deras löpcoach med fokus på fysträning.  

Hur länge har du löptränat?

Jag har löptränat i liten skala i hela mitt liv men med specifik inriktning de senaste 8 åren. Hittade tjusningen i att springa mer när jag fått mitt andra barn. Jag gillar att vara effektiv och löpträning är essensen av effektiv träning.

Vilken löpträning gör dig lyckligast? 

Väldigt varierande över tid men de passen där jag har sällskap av någon som är starkare än jag och som lägger energi på att peppa mig gör mig himla glad då jag oftast har den rollen själv.

Vad vill du bli bättre på i din löpning/träning? 

Jag vill bli snabbare på milen, halvmaraton och maraton. Lever med en fantasi om att jag fortfarande inte har nåt mitt max.

Vem är din förebild inom löpning/träning och varför? 

Har ingen direkt förebild men inspireras såklart av många, allt från motionärer till elitlöpare. Om vi snackar löpstil/teknik så tycker jag att David Nilsson springer magiskt snyggt.

Vad uppskattar du mest hos en träningskompis? 

Gillar helt klart mest de som ställer upp på att springa himla tidigt på dygnet. Jag är ju väldigt morgonpigg och tycker om att ha träningen gjord så tidigt på dagen som möjligt, så de som går med på det är mina bästa kompisar.

Vilken löparpryl klarar du dig inte utan?

Min klocka, helt klart. 

Vad äter du helst innan ett långpass?

Rostade mackor med ost och kanske sylt, kaffe och lite Maurten (sportdryck).

Vilket ord representerar bäst det du känner för löpning? 

Livsstil! Löpningen är min livsstil. Jag har lyckats få in löpning som en så naturlig del i mitt liv på många sätt. Att ha en nära relation till löpningen har gett mig sådana hälsofrämjande effekter att jag inte kan tänka mig att lämna löpningen. Aldrig någonsin. Att både mitt jobb och min fritid till stor del handlar om att springa gör det väldigt naturligt för mig att säga att löpningen är min livsstil. Mina barn som är 9 och 11 år ser det som helt naturligt att jag alltid tar mig tid för min löpning oavsett om det är vardag, helg eller semestertider.

Vilket mantra tar du till när det är tufft på träning/tävling? 

Stark och lätt” eller ”det är inte farligt att bli trött”

Vilken är den bästa effekten som löpningen har haft på dig? 

Jag blir lugnare, uppfattas nog ibland av min omgivning som rastlös. Även om den egenskapen finns  kvar även när jag sprungit så försvinner den värsta delen.

Vilket var ditt senaste lopp – och hur gick det? 

Jag sprang halvmaran som gick under Stadion maraton i Stockholm i januari. Det gick fint, ett lopp mitt i träningssäsongen på vändbana, kul och annorlunda.

Vilket är ditt nästa lopp? 

I dessa Coronatider är det svårt att säga men jag håller mina tummar för att kunna genomföra Stockholm Maraton (som är framskjutet till 5 september, reds anm), Köpenhamn halvmaraton, och Valencia maraton och några mindre lopp under 2020.

 

Berättat för: Kristina A Lager