St Erik - lär dig hela banan
Halvmaratonloppet som är döpt efter huvudstadens helgon har filat på sin bana. Start och mål är fortfarande beläget mitt i Stockholms hjärta, Kungsträdgården. Men de två dryga milen däremellan har blivit av med några knixar. Vi springer igenom banan, kilometer för kilometer, och kastar historiska blickar..
Erik Jedvardsson, den Helige, är Stockholms skyddshelgon. Som kung gick han en våldsam död till mötes, år 1160, mördad av danske prinsen Magnus Henriksson. Påven erkände aldrig Erik som helgon medan hans ättingar på 1400-talet upphöjde honom till Sveriges nationalhelgon. Skrinet med hans ben bars över åkrarna för att ge god skörd.
1. Slottet-Mäster Samuelsgatan
Se upp! Den första kilometern är alltjämt loppets tyngsta. En lätt motlut uppför Kungsan, som inte märks när adrenalinet är på topp, förbyts hastigt till den saftiga uppförsbacken på Mäster Samuelsgatan.
Lägg märke till: Mäster Samuel blev 1663 avsatt från sin post som kyrkoherde i Klara och Bromma församling sedan han skurit ner en piga från det rep som hon hängt sig i. Det ansågs inte vara värdigt en präst, utan bödelns uppgift.
2. Mäster Samuelsgatan-Norra Bantorget
Tack och lov att efter krönet över Sveavägen, så följer en lång och härlig nedförsbacke fram till Vasagatan. Den late fuskaren kan slinka ner i tunnelbanan och åka en station tillbaka till Kungsan.
Lägg märke till: Vasagatan var för 150 år sedan ännu en smal och smutsig gränd med förfallna hus och sjöbodar. Tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala startades 1866. Den ursprungliga stationen påminde om en lada. Stationshuset på Norra Bantorget är från 1871 och övergick snart till att vara endast godsstation med livlig torghandel utanför.
3. Norra Bantorget-Vasaparken
Till skillnad från de två inledande kilometerna är den tredje platt. Den löper längs med föga inspirerande Torsgatan, förbi Bonnierhuset, fram till Odengatan.
Lägg märke till: Odengatan skulle från början ha fått namnet Rörstrandsboulevarden.
4. Vasaparken-Barnhusbron
En å annan gammal möbel med saltade priser säljs längs med Vasaparken - håll blicken stadigt framåt. Under ett par hundra meter löper banan över samma sträcka som Stockholm Marathon, men strax svänger man höger in på Dalagatan och avslutar fjärde kilometern med god skjuts och chansen att skåda ner på de stackare som bara kommit hälften så långt.
Lägg märke till: Barnshusbron är den yngsta av de tio vägarna in till Kungsholmen, bara 37 år gammal.
5-6. Barnhusbron-Kungsholms Strand
Ner, ner, ner, men ack så knixigt! Trenne vänstersvängar från bron via Fleming- och Pipersgatan (klyvandes itu Tekniska Nämndehuset!) nästan ner i Barnhusviken. Nu följer ett par lugna kilometer, kanske ackompanjerade av en lätt sjöbris från kanalen.
Lägg märke till: Det första som byggdes i det här området var ett tegelbruk, i slutet på 1500-talet.?
7. Kungsholms Strand- Hornsbergs Strand
Banan börjar klättra igen, uppför holmens sista (bostads)oexploaterade del. Grustaget vid Ulvsundasjön är den sista fläcken som förhindrar den kompletta rundan längs med Kungsholmens vattenlinje. Sjunde kilometerskylten sitter just under huvudstadens största bilpulsåder, Essingeleden.
Lägg märke till: Hornsberg var en ståtlig byggnad som uppfördes i mitten på 1600-talet. Där har sedan legat både bomullsfabrik och sockerbruk. Stadshagen var länge innerstadens sista utkant, fylld med skjul och nödbostäder. "Guldgrävarlägret" revs först på 1960-talet.
8. Lindhagensgatan
Vänstersvängen in på breda och flata Lindhagensgatan är en mycket välkommen nyhet. Nu slippar man de knixiga och backiga cykelbanorna längs med Drottningholmsvägen.
Lägg märke till: Intilliggande Kristinebergs IP, "Krillan", är en av de två arenorna i innerstaden där allmänheten kan springa på en fullvärdig löparbana (400 meter).
9. Lindhagensgatan-Västerbroplan
Den nya sträckningen fortsätter vänster upp mot Drottningholmsvägen och sen höger mot Västerbroplan - en småtuff kilometer.
Lägg märke till: Drottningsholmsvägen sträcker sig från Fridhemsplan ända ut till kungafamiljens bostad, slottet på Lovön. Den som vill ta sig kommunalt motsvarande väg får åka genom sju tunnelbanestationer och byta till buss i Brommaplan.
10. Västerbroplan-Norr Mälarstrand
Vi rundar Rålambhovsskolan och kommer i god fart ner till parken med samma namn. Maratonlöparna känner åter igen sig!
Lägg märke till: Åke Rålamb arrenderade området i början på 1700-talet, men trots att han vräktes fick han namnge området.
11. Norr Mälarstrand
En riktig flanörsträcka där glassätarna ömsom beundrar löparna ömsom matar svanarna med strutresterna.
Lägg märke till: Det var här som de första husen byggdes på Kungsholmen efter att munkarna trängts ut. Murarna, bryggarna och garvarna som kom först till holmen skulle knappast ha råd att bo kvar idag i bostadsrätterna som kostar runt 40.000 kronor per kvadratmeter.
12. Tegelbacken-Munkbron
Vi lämnar Kungsholmen via Stadshuset och lilla backen ner och uppför Tegelbacken till Gamla Stan, springandes på Vasabron.
Lägg märke till: Vasabron var den första i Sverige med bågar av gjutstål, en avancerad teknik på 1870-talet. Än mer invecklad är den drygt tio år senare byggda Tegelbacken, som skulle komma att diskuteras ("Tegelbackseländet") i 70 år innan den byggdes om lagom till omläggningen till högertrafik, 3 september 1967.
13. Slussen
Via Munkbron kommer vi till den publiktätaste delen av banan, folkhopen vid Slussen.
Lägg märke till: Ännu en genialisk teknisk konstruktion, som liksom Tegelbacken, är ritad av Nils Ericsson. Den första slussen byggdes av holländare och smordes med...smör! Far och son Polhem byggde nästa version innan Nils Ericsson tog vid. Sedan några år diskuteras en femte ombyggnad.
14-15. Söder Mälarstrand
Väl inne på Söder följer två dryga kilometer längs med Riddarfjärden. Även om backarna endast kantar kajen gäller det att koncentrera sig på att behålla farten då vi inleder den fas som är svårast för de flesta deltagarna, två tredjedelar in på loppet.
Lägg märke till: Södermalm hette ursprungligen Åson, förmodligen uppkallat efter Brunkebergsåsens fortsättning tvärs över Söder.
16. Bergsunds Strand
Vi håller oss från att springa över broarna till Långholmen och Reimersholme och rundar i stället Söders västra spets. Var glad för att vi följer strandlinjen i stället för den mastiga backen upp och ner för Bergsund.
Lägg märke till: Berg i öster och sund till väster gav området sitt namn. Fram till 20-talet dominerades det av varv och verkstäder vilket präglar de flesta gatunamnen i kvarteret.
17. Hornstulls Strand-Hornsviksstigen
Nu springer vi mellan den på ponton flytande Liljeholmsbadet och knivsöders omhuldade Kvartersbio, där ägaren säljer snask och biljetter, klipper sen desamma, rusar in till maskinrummet och rullar igång filmen! Sen svänger banan vänster, bort från vattnet.
Lägg märke till: Hornstulls Strand hette länge Årsta Strand vilket vilseledde en å annan, eftersom Årsta ligger på andra sidan vattnet.
18. Zinkens Väg-Fatbursgatan
Bit ihop! För nu går det segt uppåt i riktning mot Söders hjärta.
Lägg märke till: Fatburen var Söders insjö, eller snarare träsk, med smeknamnet "Döda Hafvet".
19. Fatbursgatan-St Paulsgatan
En ny omläggning av banan med ytterligare en nedfilning. Timmermannagatan-St Paulsgata-Götgatan är den nya sträckningen.
Lägg märke till: Södra Station-området är det senaste stora bostadsbygget i innerstaden.
20. Götgatan-Munkbron
Inte nog med att det lutar kraftigt neråt. Vi får också tillfälle att blänga på de arma stackare som bara kommit 12 kilometer in i loppet.
Lägg märke till: Munkbron är ingen bro utan kajen vid Riddarholmskanalen. Den ursprungliga bron gick till just till Riddarholmen, som förr kallades Gråmunkeholmen.
21.1. Munkbron-Kungsträdgården
Spurta! Spurta! Spurta! På dina sista snabba meter rundas den högsta politiska makten (riksdagen) och de högsta tonerna (Operan) på vägen in till mållinjen i Kungsan.
Lägg märke till: Kungsträdgården var förr omgiven av murar. De rvs i början på 1800-talet.