Se första halvan av nya maratonbanan

Här ovan är den första delen av den nya banan i ASICS Stockholm Marathon.
​– Det är knappt en sväng men två nya backar, kommenterade maratonlandslagets ledare Lorenzo Nesi när den första halvan av 2018 års bana på fredagen blev officiell.

När ASICS Stockholm Marathon jubilerar lördagen 2 juni med det 40:e loppet kommer löparna att springa en ny sträckning. Borta är de olika varianterna av tvåvarvsbana som har sprungits sedan det första loppet 1979.
Arbetet med att få till den nya banan har pågått i flera år. Undan för undan har arrangerande Marathongruppen släppt del  för del och nu har man kommit halvvägs.
– Borta från de senaste årens upplagor är den lite tråkiga svängen på Gärdet och Lindarängsvägen, men jag är glad att löparna får en sväng ute på det gröna Djurgården och får se den delen av stan också, säger Lorenzo Nesi som förutom att ha uppdraget att vara ansvarig för landsvägslöpning i landslaget är tränare i Stockholmsklubben FK Studenterna.

 

 

Den första halvmaran ser vid första anblicken ut att vara lättlöpt och snabb. Få svängar, länga raka löpvägar på Vallhallavägen, Odengatan, St Eriksgatan, Norr Mälarstrand, Strandvägen, Narvavägen och Karlavägen är något som maratonlöpare gillar.
Men det finns saker att se upp med när man lägger upp sin taktik.
– Jag ser en riktigt ordentlig uppförsbacke redan efter några kilometer, på kartan vid Stadsbibloteket, säger Lorenzo som kan sitt Stockholm och motlutet på Odengatan från Sveavägen upp till Odenplan. Här har Stockholm Marathon-löpare sprungit tidigare, men åt andra hållet och fått nedförsbacke.
Även den branta nedförsbacken på Kungsholmen efter vänstersvängen från Fleminggatan är något att vara beredd på.
Västerbron finns inte med på den första halvan. Den har tidigare år passerats två gånger och passagen är en klassiker i svensk maratonlöpning. Att den kommer finnas med har arrangörerna tidigt gått ut med. Även om vi nu inte sett när den kommer så lär det nu bli någonstans vid tre mil.
Men det finns en backe på den första halvan som det verkligen gäller att vara preparerad för.
– Narvavägen! säger Lorenzo Nesi. Den finns ofta med i klubbens träningsrundor och är alltid tuff. Jag skulle tro att den är 500 meter, uppför hela vägen. Om man vill träna på någon del av banan innan så kan jag rekommendera att göra det på Narvavägen, det finns en grusväg mitt i allén som man kan ta.