Rena priskriget på nummerlappsutdelningen
GöteborgsVarvets sportmässa är inte bara platsen där man hämtar nummerlapp och chip. I år säljer många företag sina produkter och på fredagen bröt rena priskriget ut. Så ni som kan, och hinner, ta med plånboken och fynda!
Adidas som är huvudsponsor sålde sin 1000-kronors sko Cairo för 700 kronor.
Riktigt lika stor monter hade inte Nike men sålde sin 1000-kronors sko Nike Air Skylon för 650 kronor. Men allra lä(n)gst gick Reebok som sålde sin omtyckta 900-kronors sko Electrolyte DMX för 400 kronor.
Full kommers i Friidrottens Hus på fredagen. Redan klockan tio på morgonen slog man upp portarna men anstormningen var måttlig de första timmarna, och det är under lördagen som det verkliga trycket väntas när huvuddelen av de mer än 30000 anmälda ska hämta sin nummerlapp och chip.
Någon fyndshopping blir det heller inte förrän man har hämtat nummerlappen och chipet att fästa i skon. Nummerlappen får man i ett tält som satts upp vid entrén. Chipet för tidtagningen är nästa uthämtning innan man kommer in i Friidrottshallen. Där möter Adidas jättelika monter och åtminstone på fredagen fick alla deltagare en literflaska att fylla med innehåll.
I den stora utställningshallen finns i stort sett hela branschen runt långlöpning representerad. Man säljer drycker och kläder, de stora loppen gör reklam, och alla pratar gärna om vädret. Är det egentligen bra eller dåligt med solen över Göteborg?