Ny ägare viktigt steg för Löplabbet

En ny ägare som kan tillföra branschkunskaper är ett viktigt steg för Löplabbet som får Intersport som största delägare.

I förra veckan kom nyheten om att Sveriges största renodlade löparbutikskedja, Löplabbet, fick en ny ägare. KF som för några år sedan köpte majoriten av Löplabbetkoncernen, sålde sin andel på 80 procent till Intersport. Resterande aktier ägs av Tom Kellheim tillika VD för Löplabbet.
Tom har varit med i ledningen för Löplabbet i många år och är själv löpare i grunden. Marathon.se fick en kort pratstund med Tom efter att den nya ägaren av butikskedjan tillkännagetts.

Det får inte vara för stora skillnader mellan våra priser och priserna i övriga europeiska länder, för om det är det tappar vi trots utprovningar och annat många av våra kunder.

Vad är tanken framöver för Löplabbet nu när ni byter huvudägare?
– Det är egentligen två bitar. Dels är det Löplabbets del, dels är det Intersports del.
Vi ser båda det som en ”win-win” situation. För oss får vi en ny ägare som har ett långsiktigt tänk och dessutom har branschkunskaper som är väldigt värdefulla. Det innebär konkret att jag som VD och företaget generellt sett får mer stöd i frågor som rör branschen kring förhandlingar med leverantörer och sortimentsfrågor. Det finns uppenbara synergieffekter gällande inköp och logistik, och vi kan dra hjälp av en aktör på sportmarknaden som har mycket mer "muskler" än vad vi har själva.

Vad innebär köpet för era idag befintliga Löplabbet-butiker?

– Vi kommer givetvis att satsa mycket på de butiker vi har idag och utveckla vårt koncept. Till exempel kan vi framöver inleda samarbete med någon kring löpanalyser i butik, där vi kan mäta mycket mer än vad vi gör idag. Vi gör alltid en utprovning med personliga råd gällande löparskor, men i en framtid hoppas vi kunna erbjuda ännu mer där. En ny stark ägare med fokus på sport gör att vi kan satsa på detta.

Du har ju varit med i många år i löpskobranschen. Hur tycker du den har förändrats med tanke på att det aldrig varit så många som tränar löpning i någon form som idag?

– Det är klart att marknaden har förändrats i takt med att fler och fler intresserat sig för löpning. Det har förändrats både inom handeln och hos löparna. Sen kan jag inte svara på om det är handeln som påverkat fler löpare att hitta löpningen, eller om det är löparna som påverkat att alla sportaffärer idag tar löpning på allvar och ser det som en stor del i försäljningen. Jag tror dock att löpningen ökade först och sen upptäckte fler handlare hur viktig del det är i en sportbutik idag.

Hur ser ni på er egen roll i den utvecklingen som ändå skett inom handeln med löparskor?

– Vi jobbar på att få en ännu tydligare profil, för även om vi var först ut med kompletta utprovningar av löparskor i butik har nästan alla butiker detta idag. Så vi vill utveckla vår utprovning och service till löparna. En annan stor utmaning är att utvecklingen har förändrats ganska radikalt, förr var det ganska unikt att köpa ett par löparskor på postorder, men idag kan du köpa löparskor väldigt enkelt via nätet. Så här gäller det att behålla och bevara kunderna, så det finns en vinst och inte en förlust att komma till butiken. Det får inte vara för stora skillnader mellan våra priser och priserna i övriga europeiska länder, för om det är det tappar vi trots utprovningar och annat många av våra kunder. Nu är vi på god väg där, och flera av de stora märkena inom löpskosegmentet kommer ha en jämnare prisnivå framöver mellan länderna i Europa.

Du har ju bra inblick i marknaden, har skoutbudet och skoköparna förändrats genom åren?

– Ja, jag tycker trenderna som funnits inom löpningen har blivit tydligare. Tidigare pratade man om hur stor andel neutrala skor man sålde kontra stabilitetsskor, och det har svängt lite från period till period sett över flera år. Men de sista åren har det varit mycket mer fokus på en säsongs eller två säsongs trender. Det har varit lättvikt, minimalism, och fokus på skornas ”drop”.
– Vissa av de här trenderna har etsats sig fast, troligen för att stanna under längre tid, med andra varit över bara på någon säsong. Jag tycker att vi märker en klar skillnad nu just runt den minimalistiska trenden med barfotaskor. Just barfotaskor efterfrågas mycket mindre nu än för ett eller två år sedan. Visst finns det fortsatt kunder som efterfrågar detta och tycker att det ger en annan dimension till deras löpning, men antalet löpare som kommer in och frågar runt detta har minskat.

Hur har Löplabbet gjort, eller resonerat, kring relativt kortvarig trender inom löpskoutbudet?

– Vi har försökt att svara på marknadens önskemål utifrån det vi känner för löpningen. Det har t.ex. varit intressant att följa den minimalistiska eran, men vi har inte svalt den ”med hull och hår”.
– Jag tror man måste ha en lite kritisk syn på trender, och just gällande minimalism har vi sett skorna med den inriktningen som ett verktyg att använda under begränsad tid i samband med löpning mer än en sko för varje dags träning. Vi har haft svårt att se minimalistiska skor som löparens enda skoval, men det är ett alldeles utmärkt träningsinstrument för att stärka upp fötternas muskulatur.

Nu går ni in i en ny fas med en ny storägare, men hur tror du löparboomen kommer utvecklas?

– Löpningen är väldig enkelt att utöva och förhållandevis billig. Du behöver ett par bra skor, och det finns givetvis bra kläder och teknisk utrustning också, men du behöver inte nödvändigtvis köpa allt för att kunna träna löpning. Sett ur det perspektivet är löpningen oslagbar, den är effektiv, man kan göra ett effektivt pass på relativt kort tid och du kan planera in träningen där det passar i din kalender oavsett var du befinner dig. Du behöver aldrig, om du inte själv vill anpassa dig till andra. Givetvis finns det många som gillar att träna i grupp och känner att det är en del av löpningen, men oavsett är det enkelt att utföra och därför tror jag löpningen kommer fortsatt vara mycket stark som motionsform.

Hur ser ni som butik på det här med gruppträning, det finns ju idag många olika grupper som erbjuder gemensam löpning, men hittills inte löplabbet?

– Det är absolut en bit som vi ska utveckla. V har haft en ganska liten central enhet med begränsade resurser, så vi har inte riktigt hunnit med att utveckla just detta. Just därför är ett samarbete med Intersport viktigt för oss. Det ger oss fler möjligheter, och löpträning kan vara något vi erbjuder i framtiden.

Var det självklart att just Intersport skulle bli er nya majoritetsägare efter KF?

– Det har funnits andra intressenter, men jag tyckte det här var den klart bästa lösningen. Jag är övertygad om att ett samarbete med en så stark och stor aktör inom sporten kommer ge oss en positiv utveckling som ger tillbaks till löparna.

Löplabbet är sedan starten 1984 en specialistbutik för löpare. Löplabbet har 2014 13 butiker spridda över hela Sverige och omsätter cirka 110 MSEK.