Nike tappar och satsar på Nike+
Några trodde att det skulle bli en fluga som på sin höjd skulle klara sig en säsong. Men Nikes lilla fotsensor och stegräknare som kopplas till Apples iPod nano är nu inne på sin tredje säsong och nu har skojätten mobiliserat alla sina stjärnor för att marknadsföra konceptet med Nike+. Samtidigt tappar Nike-skor bland de svenska löparna.
Enligt den i veckan avlsutade Stora löparundersökningen på Marathon.se har Nike tappat tio procent av löparna som förra året sprang i Nike-skor. Det är den största negativa förändringen bland löparnas skoval i undersökningen som besvarades av 2000 personer. På samma fråga i motsvarande undersöknng 2008 svarade 18 procent av löparna att de sprang i Nike-skor senast. Årets resultat är 16 procent medan markandsledande Asics ligger kvar på 43 procent..
I vårens stora kampanj satsar Nike inte på skor utan på sitt koncept med Nike+ och sin löparcommunity på internet. Teknologin i Nike+ bygger på ett sensorkit, med en sensor som man placerar i skon (under innersulan) samt en mottagare på sin iPod nano (numera även ett armband eller iPod touch. Efter träningsrundan eller tävlingen är det bara att plugga in iPodden i datorn och ta fram all information som sensorn i Nike+-skorna tagit in. Informationen kan sedan läggas upp i dagboken på nikeplus.com där löparen kan bevaka sina träningsframsteg men även vara med i utmaningar.
I 2009 års stora kampanj för löpning och Nike+ har Nike mobiliserat flera av sina världsstjärnor. I höstas målade Zlatan Ibrahimovic över loggan på skorna med skokräm men nu verkar det som att stjärnan är nöjd med Nikes swosh när han springer förbi en kvinnlig joggare och vinkar bakom ryggen på kaxigt Zlatan-vis.
– Vi kommer att blåsa tjejerna av banan. Inget snack om saken, säger Zlatan i den globala reklamkampanjen där det är killarna mot tjejerna på Nike+.
Utmaningen "Men vs Women" lades upp av en vanlig användare för två år sedan och var 2008 den populäraste utmaningen på Nikes community och deltagarna sprang totalt 250000 mil.
Årets "Men vs Women" är dock hårt promotad. I Sverige är det Idolvinnaren Agnes Carlsson som leder tjejlaget medan brottaren Ara Abrahamian peppar killarna.
Eftersom de flesta Nike+ användarna är män så är utgången av utmaningen ganska given men
för Nike finns andra mål:
– I dag är majoriteten av Nike+-användarna män, men svenska kvinnor är lite annorlunda. Var tredje deltagare Göteborgsvarvet 2008 var kvinna, Tjejmilen satte också nytt deltagarrekord förra året och i Midnattsloppet i Göteborg var 47 procent av löparna kvinnor. Jag tror säkert att Men vs Women kommer få både män och kvinnor ur TV-soffan,” säger Ninni Lindertz, marknadschef på Nike i Sverige.