Marathon.se slår alla tidigare rekord

Marathon.se var förra veckan en av Sveriges mest besökta internetplatser.
– Sajten fick en massiv trafikökning, bekräftar Tobias Eidem, ansvarig för Sveriges Annonsörers KIA-index som mäter besöksstatistiken för svenska webbplatser.
Nästan en miljon besök gjordes på Marathon.se vilket gör att sajten år in på plats 16 för veckan 22, före stora tidningsdrakarna GP.se och Sydsvenskan.se.

– Stockholm Marathon har sedan vi startade 1996 alltid varit det enskilda lopp som ger oss mest besökare eftersom vi satar hårt både på rapportering och resultatservice, säger Torbjörn Sköldefors, chefredaktör för Marathon.se
– Asics Stockholm Marathon har överhuvudtaget fått mer plats i media än tidigare och vi helt klart fått draghjälp av direktsändningen i TV4.

Tv4-sändningen från Asics Stockholm Marathon sågs i år av 776 000 tittade minst fem minuter och en stor publik följde loppet efter banan.
– Vi var förberedda på det hårda trycket under tävlingsdagen och hade inga problem att klara av trafiken, säger Torbjörn Sköldefors. Maratondagen ökade trafken från med 9,8 procent upp till 368 166 unika besköare mot 335 267 2012.

– Vad vi har sett är att vi har en större andel som surfar in på våra sidor med mobiler, och det är något som vi redan har börjat anpassa för.
Den nya avdelningen för träningsprogram med löptränaren Anders Szalkai som ansvarig är helt byggd med responsiv design. Det innebär att sidorna funkar bra på mobil, läsplatta och dator.

– Det är våra träningssidor som i normala fall är mest besökta, förklarar Torbjörn Sköldefors. För även vanliga veckor, året runt har vi mer än 50000 besökare vilket gör oss till Sveriges största löparsajt. Vårt fokus är att kunna ge råd och inspiration om träning för löpare på alla nivåer alla dagar i veckan, året runt.