Marathongruppen gör stor nysatsning

Arrangören bakom några av Sveriges största lopp växer, byter namn, satsar på nya evenemang – men det är i grunden fortfarande friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK som står bakom den nya satsningen.
– De senaste åren har en ny konkurrens från kommersiella aktörer vuxit fram och den nysatsning vi nu gör kräver en tydligare och modernare organisation, säger vd Daniel Almgren i Marathongruppen.

Marathongruppen är det kortare nya namnet på Stockholm Marathon Gruppen. Sveriges största arrangör av motionsevenemang byter namn och startar under 2017 flera nya evenemang. Dessutom anställs tre nya när organisationen vässas och verksamheten växer. Under 2017 beräknas över 250 000 personer delta i något av Marathongruppens evenemang.

Det var 1979 det började. De två ideella friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK kom överens om den då vågade idén att satsa på ett maratonlopp mitt i Stockholm. Loppet blev en succé och blev också ett av startskotten för den motionsvåg som sköljde över Sverige under 1980-talet. I kölvattnet av Stockholm Marathons framgång växte de två föreningarnas gemensamma verksamhet med lopp som Tjejmilen, Vårruset, Tjurruset och Bellmanstafetten, och Stockholm Marathon Gruppen etablerade sig som landets största arrangör av motionsevenemang. Med ett par år kvar till 40-årsjublieumet går organisationen in i en ny fas, byter namn till Marathongruppen och etablerar helt nya typer av evenemang.

- En av våra allra starkaste fördelar är vår trovärdighet och historia. Vi har under snart 40 års tid varit en av de aktörer som utvecklat och drivit svensk motionsidrott framåt. Våra tjejlopp som Tjejmilen och Vårruset har fått efterföljare långt utanför löpningen, och Stockholm Marathon har en unik position som ett av de internationellt sett mest kända evenemangen i Sverige. Med namnet Marathongruppen och vår nya logotyp vill vi behålla kopplingen till vår historia och kärnverksamhet, men samtidigt signalera att vi breddar vår verksamhet och satsar på att utveckla motionsevenemang till upplevelser som lockar nya generationer, säger Daniel Almgren, vd för Marathongruppen.

Bakom den ideella organisationen Marathongruppen står precis som tidigare föreningarna Spårvägens FK och Hässelby SK. Det ekonomiska överskott som görs går helt och hållet tillbaka till föreningarnas idrottsverksamhet, och 2017 kommer organisationen starta flera nya evenemang där The Music Run är den största nysatsningen. Evenemanget som finns på ett tiotal platser runt om i världen är en blandning av en musikfestival och ett motionslopp där fokus ligger på musikupplevelsen och lekfullheten. The Music Run arrangeras i Stockholm i augusti och blir seriens enda stopp i Europa under 2017.

De nya satsningarna har också medfört förändringar i organisationen där tre nya personer knutits till verksamheten. Fredrik Sjöberg, som senast var nordiskt ansvarig för gruppträningen hos Sats Elixia, har klivit in i rollen som evenemangschef, David Fridell, tidigare på PR-byrån Cohn & Wolfe, har rekryterats som marknadschef och Rasmus Olofsson, senast på Actic, har fått det nyinrättade ansvaret för företagsförsäljning och sponsoraktivering.

- De senaste åren har en ny konkurrens från kommersiella aktörer vuxit fram och den nysatsning vi nu gör kräver en tydligare och modernare organisation. Genom våra grymma medarbetare, varav flera varit med nästan sedan starten, har vi en skyhög erfarenhet och trygghet och är redan idag en av världens bästa arrangörer av motionslopp. Fredrik, David och Rasmus adderar kompetens som vi till viss del saknat, som förhoppningsvis kommer få oss att växa ytterligare, säger Daniel Almgren.

Läs mer om Marathongruppens verksamhet på den nya hemsidan marathongruppen.se

En av våra allra starkaste fördelar är vår trovärdighet och historia. Vi har under snart 40 års tid varit en av de aktörer som utvecklat och drivit svensk motionsidrott framåt.
Daniel Almgren