Maran öppnar med filmpremiär

På fredagen öppnade anmälan till ASICS Stockholm Marathon 2017 samband med det släpps även den film som ska inspirera löparna i uppladdningen mot loppet som avgörs 3 juni. Under parollen ”Det är målet som räknas” vill filmen visa på den hårda men lustfyllda vägen fylld av drömmar, glöd och ändlösa löparsteg, mot målet och folkfesten på Stockholm Stadion. Filmen har tagits fram i samarbete med produktionsbolaget TTV, och kommer att visas i loppens egna kanaler samt i annonsering på sociala medier.

Med vår inspirationsfilm vill vi hylla de löpare som antar utmaningen och som ger sig ut på asfalten i den långa jakten mot målet och drömmarna.
Daniel Almgren

 

ASICS Stockholm Marathon arrangerades för första gången 1979 och har sedan starten varit ett av Europas största maratonlopp. Med en bana som löper förbi flera av Stockholms mest kända landmärken, och med en målgång på Stockholm Stadion har loppet kallats ett av världens vackraste. För arrangörerna innebär 2017 års upplaga lite av en nystart, och ett första steg i uppladdningen mot den 40:e upplagan 2018.

- Ett maratonlopp är något av det mest klassiska och utmanande du som motionsidrottare kan delta i. ASICS Stockholm Marathon är kronjuvelen inom svensk löpning, men under några år har många löpare sökt andra upplevelser. Vi märker nu ett sug efter det ursprungliga. Efter de där drygt fyra milen löpning som genom århundraden blivit sinnebilden av en uthållighetsprestation. Med vår inspirationsfilm vill vi hylla de löpare som antar utmaningen och som ger sig ut på asfalten i den långa jakten mot målet och drömmarna, säger Daniel Almgren, vd för Stockholm Marathon Gruppen som arrangerar ASICS Stockholm Marathon.

Filmen har tagits fram i samarbete med produktionsbolaget TTV. Ledord för produktionen har varit stoltheten av att klara av ASICS Stockholm Marathon, och känslan av att kämpa mot ett mål, såväl ensam inför loppet som tillsammans under detsamma.

- Det har varit en väldigt rolig men bitvis utmanande produktion. Särskilt inspelningen under själva maratondagen var en tuff nöt att knäcka. Att på ett enda försöka få alla de bilder vi behövde utan att störa de som springer var otroligt utmanande, precis som att försöka fånga ett folktomt Stockholm i gryningen. Vi har också velat lyfta fram det som är unikt med just Stockholm Marathon. Det mäktiga ljuset, att banan går så centralt och hur vackert Stockholm är, speciellt i början av juni. Vi är mycket stolta över att få ha varit med och hoppas att de som tittar själva blir sugna på att springa, säger filmens producent Mats Bergendahl på TTV

I samband med att filmen släpps öppnar också anmälan till ASICS Stockholm Marathon 2017. Till årets lopp var drygt 17 000 anmälda men Stockholm Marathon Gruppen tror på fler till nästa år.

- Under en vecka efter årets lopp fanns en möjlighet att anmäla sig till 2017 års upplaga, något betydligt fler än vi hade räknat med tog chansen att göra. Vi har sedan dess tagit emot många intresseanmälningar och vi märker ett betydligt större tryck än de senaste åren. Vi vet att känslan av att ha genomfört loppet är magisk och vill nu med filmen få fler att uppleva stämningen som omger loppet och känna inspiration till att delta, säger Daniel Almgren.


Till hemsidan för ASICS Stockholm Marathon