Löplabbet bäst i landet på service
Löplabbet är bäst i landet att ta hand om kunderna. I jämförelse med andra branscher så höjer sig hela sportbranschen över snittet och allra bäst service ges i Löplabbets butiker. Och det är bra service som löparna först frågar efter.
I senaste numret av branschtidningen Market presenteras undersökningsföretaget Daymakers årliga granskning. En omfattande kundundersökning som omfattar sammanlagt 93 butikskedjor fördelade på 15 olika branscher.
– Det är ett erkännande för hur vi jobbar och för vad vi vill förmedla, säger Eric Vitéz som är marknadsansvarig för Löplabbet.
– Löplabbet är inte en butik dit man går för att göra klipp på skor som är några år gamla, Vi erbjuder istället god service och kompetens när det gäller personlig utprovning av skor.
Löplabbet har i många år legat i högt i den årliga undersökning som företaget Daymaker gör med hjälp av metoden mystery shopping. Daymakers observatörer har utifrån fördefinerade frågor och svarsalternativ rapporterat sin upplevelse av kundbemötandet:
Säger man hej? Tar säljaren aktiv kontakt? Ställer frågor, ger konkreta förslag, förklarar fördelar och nytta samt erbjuder att prova och testa? Och så vidare.
Löplabbet är klart bäst bland de 93 butikskedjor som redovisas med 89 procent av maxpoäng.
– Det är ett erkännande för hur vi jobbar och för vad vi vill förmedla säger Eric Vitez.
I en bransch där konkurrensen hårdnat de senaste åren har service blivit ett viktigt konkurrensmedel.
Den största vinnaren är kunden som idag kan välja mellan att
• handla billigt i e-handelsbutiker,
• handla i fler och större sportbutiker
• få bra service.
2012 genomförde Marathon.se en stor enkätundersökning. En av frågorna var vad vad som var viktigast när man ska köpa nya löparskor. Drygt 2000 svarade - och majoriteten tyckte att det var viktigast att få bra och relevanta råd. Bra service alltså.
Det gäller alltså för sportbutikerna att göra som Löplabbet och leverera.
Klarar man inte det så kommer löparna att köpa skorna någon annanstans.
– Många kommer helt enkelt inte att vara med i leken särskilt länge till om de inte blir betydligt bättre på att ta hand om och vägleda sina kunder, säger David Jansson, analytiker på branchtidningen Market som i sitt nummer 5-6 januari 2013 redovisar Daymakers årliga kundundersökning.
Här är tio-iopp listan i kundbemötande:
1) Löplabbet, 89 procent
2) G-Star, 84 procent
3) Beijer, 82 procent
4) XXL Sport och Vildmark, 81 procent
5) Polarn o Pyret, 79 procent
6) Synsam, 79 procent
7) Carlings,78 procent
8) 3, 78 procent
9) Naturkompaniet, 78 procent
10 XL Bygg, 78 procent
Hela undersökningen finns redovisad på Market.se (Källa: Daymaker)