Han fångade Lidingöloppets själ
Ett annorlunda sätt att efteråt berätta om ett lopp är att visa sina egna bilder
Anders Wirström sprang Lidingöloppet för första gången 1999. Med sig på de 30 kilometerna hade Anders en kamera. Bilderna är bärande i årets trycksaker från Lidingöloppet.
- Jag var anmäld för första gången förra året men när det blev dags hade jag inte tränat ordentligt men tyckte att jag ändå kunde starta och ta med kameran för att få några bilder inifrån loppet, berättar Anders.
- Från början hade jag inte tänkt springa alla 30 kilometerna. Jag trodde inte att jag skulle orka, men fotograferandet distraherade tröttheten...
Sammanlagt gick det åt fyra 36-rullars film i den lilla lätta Pentax Espio-kameran. Med lång slutartid och blixt har Anders lyckats fånga Lidingöloppets själ. Man kan riktigt känna skogen, svetten och pulsen...
- Jag har fotograferat mycket och många år gick nästan alla pengar till kameror, film och papper. När jag först såg bilderna tyckte jag knappt att de gick att använda, men efter ett ha tittat igenom dem några gånger så tyckte jag att det nog fanns några hyfsade.
En av anledningarna till att Anders ställde upp i Lidingöloppet var att han i sitt arbete som AD på reklambyrån Blomqvist i Stockholm har Lidingöloppet som kund. Och när det var dags att göra inbjudan, annonser och andra trycksaker för årets Lidingölopp så hade formgivaren själv de bästa bilderna.
- Vi har kompletterat med andra fotografer från till exempel målet. När jag kommit så långt orkade jag helt enkelt inte fota längre.
Reklambyrån Blomquist har verkligen fått något att svettas med. Under hela 90-talet har antalet deltagare i Lidingöloppets olika evenemang sjunkit. 1999 hade Lidingöloppet totalt 24930 anmälda.
Nu görs flera förändringar i årets lopp. Det första vi löpare får se är den nya marknadsföringen där årets tema för Lidingöloppets inbjudningar är välbefinnande; att den som rör på sig orkar mer och mår bättre. Tydligare än tidigare profileras också de olika loppen. Tidigare har alla Lidingöloppsarrangemang sålts under samma vinjett. Nu har Lilla Lidingöloppet, Knatteloppet, Lidingöstafeten, Lidingö Tjejlopp och Sista milen fått egna logotyper Förutom de olika inbjudningarna prövar man i år ett samarbete med Runners World som har producerat en specialbilaga om Lidingöloppet.
Även runt själva loppet planeras förändringar för att utveckla aktiviteter runtomkring löparna. Bland annat kommer målområdet på Grönsta gärde att få en ny layout som gör att ett torg med scen och försäljning och cateringtält öppnas bakom målet.
Fotnot: Lidingöloppet avgörs alltid första helgen i oktober.
Mer info om Lidingöloppet på
hemsidan