Glamour för miljoner i Nike Women's 10KM
Är det ett lopp? Eller bara marknadsföring? Ett tillfälle för ett av världens största sportföretag att inta Stockholm och äga Kungsträdgården under två dagar? 4200 löpare deltog på lördagskvällen i mångmiljonevenemanget Nike Womens 10KM.
Ett sätt att umgås en lördagskväll, som att gå på konsert eller bio. En kanske annorlunda lördagskväll. Men inte för FK Studenternas Frida Lundén.
– Springa är vad jag brukar göra på lördagskvällarna, sade Frida som är en av Sveriges bästa långlöpartjejer, med i EM i Zürich förra året.
Frida sprang även på fredagskvällen då hon vann Trosa Stadslopp. 24 timmar senare avgjorde hon NIke Women's 10 km med ett ryck i backen upp mot Västerbron, ungefär halvvägs på banan runt Riddarfjärden. Charlotte Karlsson, Hässelby SK, försökte hänga på, men benen svarade bara med mjölksyra och Charlotte var nära att bli upphunnen av klubbkompisen Lisa Blommé.
För Frida Lundén blev den här löparkvällen extra minnesvärd. Bakom henne i fältet, som farthållare, sprang suveräna världsrekordhållaren Paula Radcliffe:
– Det känns nästan overkligt att springa i ett lopp med henne - och att dessutom vara först.
Nike 10 km ordnas på samma sätt i stora städer runt om i världen under maj och juni. Konceptet är att loppet ska kunna vara en helkväll: Redan vid 18-tiden öppnade eventområdet: Först chilla lite i jättelika tält. Få håret fixat, lite skön massage och stretching och så en tuff statement-tatuering.
– Det står att man ska svettas och vara stolt över det, och det är jag, säger Camilla Lindberg som just fått sin gnuggis på armen.
För 230 kronor i anmälningsavgift fick alla deltagarna en tygväska specialdesignad av modeskaparen Ann-Sofie Back som även designat det rosa tävlingslinnet och smycket som alla tjejer fick.
Det ska vara snyggt när Nike är i farten. Borden som används vid vätskekontroller i andra stora lopp i Stockholm dög inte. Nike köpte nya på IKEA som fick slängas efter loppet. Ja, pengarna rullar när det handlar om marknadsföring.
Av omsättningen på 27,8 miljarder dollar 2014 använde Nike 3 miljarder dollar till "demand creation" - skapande av efterfrågan eller kanske mer traditionellt - marknadsföring. Det kan vara allt från tevereklam, sponsring, butiksaktiviteter eller som i Stockholm på lördagskvällen - ett påkostat långlopp.