Dyrare dollar ger inte dyrare skor - än

Lågkonjunkturen har ännu inte drabbat löpningen. Priserna på skor har inte heller skenat iväg med dollarkursen och försäljningen ute i butikerna går bra. Visst låter det bra. Men det fiinns orosmoln på himlen även för löpare.

För hur blir det med priserna på löparskor i fortsättningen? Visst blir man lite orolig när kronan rasar och det blir dyrt att importera.
Anledningen till att vi ännu inte sett (chock)prishöjningar är att ordrarna för 2009 lades redan första halvåret 2008.
Avgörande för nästa års priser är hur kronan står sig mot dollarn och euron när det snart är dags för de svenska importörerna/distriibutörerna att teckna order.
Branschens jättar Adidas, Asics och Nike sköter själva importen genom sina egna dotterföretag och kan hålla fast vid en prispolitik som innebär endast försiktiga höjningar även om kronan är fortsatt svag.

För uddamärket och uppstickaren Saucony som har ökat sin andel av marknaden och nu är tredje största märket är det dock lite annorlunda förutsättningar. Svenska distributören Gerisale handlar I dollar, tecknar avtal I maj och betalar I december. Det är bara att titta på dollarkursens utvckling det senaste året för att inse att priserna kommer att stiga.

- Vi får nog räkna med en prishöjning på 10-20 procent redan I år, säger Gerisales vd Heinz Gehrig.

Men det är inte bara genom prishöjningar som löpare kan känna av lågkonkunkturen. Forskning och utveckling prioriteras inte och en av de största aktörerna när det gäller sportelektronik har helt sonika lagt flera av sina nya modeller i malpåse. Lansering görs först när det ekonomiska läget blir bättre.

För löpartävlingarna är det dock högkonkunktur – trycket på de stora loppen har aldrig varit större. Köerna ringlar även i löparbutikerna och Handelns utredningsinstitut tror på en stark försäljningsökning för sport- och fritidshandeln. Institutet tror på en uppgång på 2,0% i löpande priser, vilket gör sporthandeln till den enda bransch i detaljhandeln som väntas stiga.

Handelns utredningsinstitut förklarar sport- och fritidshandelns starka position med att konsumenterna uppenbarligen prioriterar sin hälsa och en sund livsstil, trots, eller kanske framförallt i denna tid av lågkonjunktur.
– Alla vi i branschen har ju känt medgång under hela förra året, och det är väldigt roligt att Handelns utredningsinstitut tror på en fortsatt stark tillväxt, kommenterar branschorganisationen Svenskt Sportforums ordförande Patrik Elfwing.