Det här kan varaframtidens löparskor!
Nu när vi börjat räkna dagar till år 2000 kan vi riktigt känna hur framtiden rycker allt närmre.
Ett nytt årtusende med nya tankar, nya teknologier och nya material.
Men experterna står delade inför utvecklingen av löparskor.
Sportskoindustrin har de senaste 20 åren genomgått en enorm utveckling. Man har ökat produktionen av skor i stort sett varje år. Löparskorna är en mindre men viktig och prestigefylld andel av marknaden för de stora.
Oavsett om märket heter Nike, Adidas, Reebok eller något av de 20-tal konkurrenterna har tendensen varit tydlig. Skorna blir mer och mer komplicerade. Speciella system för stötdämpning, stabilitet och funktion.
Varje del med sitt utvalda material.
- I allt utvecklingsarbete är det alltid förbättrad funktion som ställs i första rummet, säger Lars Lindeberg som arbetar med skoutveckling på Nike Sweden.
- Joggingskorna är för avancerade och för dyra, det är dags för ett nytt synsätt på hur löparskor ska konstrueras, menar löptränaren Kent Clefberg och får medhåll av svenska forskare.
Det ser alltså ut som att vi inför 2000-talet står vid ett vägskäl för löparskornas utveckling.
1. Utveckling av dagens högteknologiska skor.
Framtiden kommer att ge konsumenterna lättare och tåligare material i skorna, nya system för stabilitet och stötupptagning. De senaste tio åren har man kunnat banta vikten på en löparsko i storlek 42 från 400 gram ner till 350 gram med bibehållen funktion. De närmaste tio åren räknar man med att kunna ta åtminstone 50 gram till.
2. Tillbaka till det enkla.
Enklare konstruktioner med tunnare sulor och billigare material. Kanske även helt nya teknologier som nya material ger möjlighet till.
Kent Clefberg som är en av Sveriges mest rutinerade svenska långlöpare och kanske den som prövat flest olika modeller och experimenterat med olika skor har under sin långa karriär sprungit i allt från konventionella motionsskor till klätterskor och sandaler. En entusiast med visioner:
- Tänk dig en vätska som du sänker ner fötterna i. Efter ett tag stelnar den och du får som en tunn strumpa eller gummihinna på foten. Underdelen kanske är lite tjockare, men du får något som är anpassat efter exakt din egen fot.
Sedan får man väl göra någon sorts hälspänne eller öppning för att komma ut och in i skon.
Nya material. Lars Lindeberg på Nike som har samma passion för sportskor spinner gärna vidare på temat.
- Det kommer nu nya material med stretchegenskaper. Det börjar bli tekniskt möjligt att göra strumpliknande skor. Det finns redan skor utan snörning med spännen i häldelen i stället.
Arthur Forsberg, fysiolog på Karolinska Institutet är heller inte helt säker på att de högteknologiska skorna alltid är så bra.
- Det är en personlig åsikt men det finns också svenska forskare som menar att till exempel sulorna är alldeles för tjocka, att de inte ger rätt löpkänsla och att de inte ger rätt träningseffekt.
En av de största kritikerna av de tjocka sulorna är forskaren Leif Jansson som har mätt hur muskelaktiviteten ser ut hos svenska och kenyanska löpare.
Janssons tes är att kenyanska och svenska barn har samma muskelaktivitet men att vuxna löpare inte har det eftersom svenska löparna bland annat har sprungit i skor med tjocka sulor.
- Med skorna som finns idag är det möjligt för en relativt otränad person att komma upp i en ansenlig träningsmängd men sedan riskerar man överbelastningsskador, menar Kent Clefberg.
- Kanske är det dags att sälja löparskor med tillhörande träningsråd. För en nybörjare är det kanske bättre att gå och springa om vart annat och på det sättet långsamt bygga upp kroppen.
- Jag är av den åsikten att det inte behövs så mycket funktion och teknologi i skorna. Människan är skapt för att kunna springa, men det tar tid att bygga upp kroppen för att tåla belastningen.
Clefbergs och Janssons teser står ändå inte i motsats till de stora skotillverkarna.
Parallella utvecklingsmöjligheter. Marknadsledande Nike är idag så stort att man kan - och vill - hålla flera olika parallella utvecklingsmöjligheter. Det unga företaget som grundades på 70-talet dominerar både marknaden i Sverige och i världen när det gäller löparskor.
Under ett år presenterar företaget cirka 3500 nya modeller, varav cirka 3000 kommer till Sverige och ett 60-tal av dem är löparskor. Nya modeller kommer numera varje kvartal. För en utomstående betraktare ser det ut som att Nike håller alla dörrar öppna.
Marknadsföringsansvarige Mats Olsson förklarar:
- Anledningen till att Nike ger ut så många olika modeller är att folk ska kunna känna att de kan välja en egen unik sko anpassad till sitt behov och smak.
Tittar tio år framåt. - Nike har olika framtidsteam som arbetar självständigt, berättar Lars Lindeberg. Det finns ett team som redan nu tittar på hur skorna kommer att se ut om tio år, ett annat team ser fram fem år i tiden och sedan har vi den mer konventionella forsknings- och utvecklingsdelen.
Alla de stora skoföretagen arbetar på liknande sätt när de utvecklar sina modeller. Nikes huvudkontor finns i Beaverton, Oregon i västra USA, Reebok och Saucony har sina utvecklingsavdelningar i Boston på östkusten. Adidas har flyttat hem sin utvecklingsavdelning till Bayern igen.
- Vi utvecklar olika skor för olika kontinenter och framtidsteamen åker mycket i Europa också, förklarar Lars Lindeberg.
För europeiska fötter är inte alltid lika amerikanska är inte alltid lika asiatiska.
Så varför inte en framtid där skorna görs individuellt som av forna tiders skomakare. Eller varför inte tillverkning i Sverige igen?
- Visst skulle det vara möjligt, men det skulle bli för dyrt för
konsumenten, svarar Heinz Gehrig som var med i det helsvenska skoäventyren Hunt och XZ på 70-talet. Skor som utvecklades och såldes från Lidingö och tillverkades i Örebro.
Heinz Gehrig är numera vd i Gerisale som bland annat har generalagenturen för amerikanska Saucony.
- Vår kollektion är inte lika yvig som Nikes utan vi satsar på beprövade teknologier. Det kan kanske upplevas som tråkigt men är den väg som vi går i framtiden också.
Heinz Gehrig påpekar också modet när det gäller löparskor:
- Saucony tillverkade på prov en replika av en sko från 1983 som man släppte förra året i USA. Den blev företagets största försäljningssuccé någonsin med en miljon sålda par 1999.
Ett tecken på att dagens skor är för avancerade kanske?
- Nej, snarare ett tecken på att folk inte alltid köper löparskor för att springa i. Det handlar nog snarare om mode, men det är bra för oss, vi når en bredare publik.
Modetrender men även samhällstrender är viktiga för utvecklingen.
Gasen byts ut. I början av 90-talet fanns en debatt i USA om skojättarnas etik när det gällde löner och arbetsvillkor för arbetarna i skofabrikerna i Asien. En debatt som inget skoföretag vill ha eftersom i stort sett alla skor tillverkas av underleverantörer i Kina, Korea, Indonesien och Vietnam.
En annan fråga som varit het är miljöpåverkan under tillverkningen. En debatt som innebär att Nike nu håller på att byta ut gasen i sina air-sulor.
- Gasen som använts tidigare ansågs kunna påverka ozonlagret och därmed påverka växthuseffekten, förklarar Mats Olsson på Nike. Nu ersätts den successivt av kväve som inte har samma påverkan.
- Återanvändning av uttjänta skor är också någonting alla tillverkare numera tittar på när man väljer material. Det är främst material i slitsula och mellansula som kan återanvändas. Man har i USA också gjort underlag för utomhusbasketplaner med nermalda sportskor som huvudingrediens.
Jogging finns att köpa hos välsorterade tidningshandlare. Du kan också beställa en prenumeration här!