Över en miljon följde maran i TV

Regn, kyla och blåst. Det var skönare att att följa loppet från TV-soffan eller att vara åskådare längs banan.

I ruskvädret var det inte lika täta åskådarled som normalt när ASICS Stockholm Marathon avgjordes i lördags. Istället följde de intresserade loppet via TV och Internet. Över en miljon tittare såg direktsändningen i TV4. Loppets hemsida hade 335 000 unika besökare.

– Kul med så bra siffror. Vår förbättrade resultatservice där man kunde följa en eller flera löpare runt banan på en karta och via mellantider, var uppskattat, säger Anders Olsson som jobbar med information kring loppet.
– TV-siffrorna är de bästa under senare år. Vädret gjorde att många höll sig inomhus och då passade på att titta på TV.

TV4 har visat Stockholm Marathon varje år sedan 1997. I år var det en 3 timmar och 40 minuter lång direktsändning. Räckvidden för denna sändning, d.v.s. hur många personer som sett delar av den långa sändningen var 1 014 000 tittare – 282 000 fler än i fjol. Bara tre andra program hade en räckvidd på över en miljon tittare i lördags.
Den genomsnittliga tittarsiffran under hela sändningen var 335 000.

Den gemensamma hemsida som skapats av Marathon.se och StockholmMarathon.se för årets lopp hade 335 267 unika besökare den 2 juni. I fjol hade motsvarade sida 184 797 unika besökare.
Söndagen den 3 juni hade sidan 122 871 unika besökare.

Även på loppets Facebook-sida var det hög trafik under tävlingsdagen och dagen efter loppet

Mer om ASICS Stockholm Marathon