Adidas köper Reebok
Det tyska företaget Adidas, som bland annat marknadsför löparskor och löparutrustning, köper amerikanska Reebok som också är ett av de stora företagen i världen när det gäller försäljning av löparskor och löparkläder.
Adidas offentliggjorde på onsdagen att företaget ämnar betala 59 dollar per Reebok-aktie, eller totalt 3,8 miljarder dollar (29,9 miljarder kronor).
Affären förväntas vara genomförd under första halvåret 2006. Dessförinnan måste Reeboks aktieägare säga ja liksom konkurrensmyndigheter i Europa och USA.
Adidas är världens näst största företag inom branschen idrottsskor, kläder och utrustning. Amerikanska Nike är nummer ett och Reebok nummer tre.
Onsdagens nyhet medförde att priset på Adidas-aktien föll. Den amerikanska nyhetsbyrån Dow Jones rapporterar att aktieanalytiker är skeptiska till affären:
– Det är svårt att förstå strategin bakom affären. Adidas blir ett större företag, men inte nödvändigtvis ett bättre företag, säger Uwe Weinrich som är analytiker hos HVB Group.
Gavin Finlayson, aktieanalytiker på Commerzbank, konstaterar att det knappast finns några större synergivinster att göra när det gäller tillverkningen av företagens produkter.
– Budskapet är att Adidas inte klarar sig på egen hand på den amerikanska marknaden, kommenterar Finlayson.
Adidas köpte för ett par år sedan Salomon som är ett av de stora företagen när det gäller utrustning inom alpin skidåkning – skidor, pjäxor, kläder med mera.
Den affären blev inte någon succé, och Adidas sålde i maj Salomon till det finska företaget Amer Sports Corp för 485 miljoner euro (4,5 miljarder kronor).
Hur Adidas köp av Reebok påverkar den svenska marknaden för löparskor och löparkläder återstår att se.