Lidingöloppet byter namn
TCS blir titelsponsor till Lidingöloppet, världens största terränglopp. Den indiska IT-jätten Tata som de senaste åren köpt in sig som titelsponsor för New York Marathon och Amsterdam Marathon satsar nu på att etablera sitt namn tillsammans med världens största terränglopp.
Lidingöloppet har tecknat ett femårigt avtal med Tata Consultancy Services (TCS som blir titelsponsor och officiell teknologipartner.
Lidingöloppet har de senaste åren behållt sin bredd men har haft svårt att attrahera både svensk och internationell elit.
- Vi är mycket glada över att offentliggöra vårt samarbete med TCS som kan bidra till att förvandla TCS Lidingöloppet till ett lopp i världsklass, säger Stefan Movin som är ordförande i Lidingöloppet styrelse.
Lidingöloppet består av åtta lopp med olika distanser och mottar årligen ca 45 000 anmälningar. TCS blir även titelsponsor för de andra arrangemangen som ordnas i samband med Lidingöloppet: TCS Lidingöruset (1,7-4 km för deltagare med funktionsnedsättningar), TCS Lidingörullet (2 km för rullstolsburna) och lilla TCS Lilla Lidingöloppet (1,7-6 km för barn)
TCS har sedan tidigare åtta partnerskap med några av världens ledande lopp, inklusive titelsponsorskap för TCS Amsterdam marathon, TCS New York City marathon och TCS World 10k Bengaluru. Tidigare i år offentliggjorde TCS även sin roll som officiell teknologipartner till Virgin Money London maraton.
Amit Bajaj, chef för TCS i norra Europa säger:
- Lidingöloppet liknar våra andra maratonengagemang, men med en nordisk tvist som hyllar bandet mellan människan och naturen. Vi är lika glada över att kunna bidra med vår unika digitala kompetens för att förbättra upplevelsen under loppet. Vi ser fram emot att samarbeta med TCS Lidingöloppets arrangörer och att springa ihop med våra kunder och partners runt om i de nordiska länderna. Och självfallet planerar jag själv att springa.