Läger i El Escorial.

Nu sitter jag på tåget hem från ett riktigt bra läger som genomfördes i bergen 8 mil norr om Madrid. Ska försöka att göra en liten redovisning på vad som jag och Daniel tränade unders dessa dagar.
VI lämnade Sverige i onsdags för att komma fram ganska sent. VI checkade in på hotellet strax efter midnatt. Det är ett riktigt fint hotell som vi brukar bo på, och som vanligt var vi ganska ensamma på hotellet även i år. Frukosten är het grym men skinka och korv av alla sorter, färskfrukt, yoghurt, flingor, bröd, bacon, äggröra, juicer av alla de sorter, fika bröd, 20 olika sorters te, mm.

Vi började torsdagen men en rejäl frukost där vi nästan tömde buffén. Planen var att springa en runda på 45 km och ganska mycket kupering, eller med svenska mått så är det nog väldigt mycket kupering. Tyvärr var värdet lita kallt hela veckan och de flesta passen fick bedrivas i långa tights, så även detta. Rundan börjar med en stigning på nästan 700 höjdmeter innan man kommer upp en lite mindre platå. Den höga höjden (1600-1800 möh) gör även att det blir lite extra ansträngande. Löpningen flyter på fint och hela rundan tar 3:35 vilket ger ett snitt på 4:48 min/km. Efter lite lunch som vi intar på hotellrummet efter att vi har handlat lite mat i en närliggande affär blir det att lägga sig lite på sängen och vila lite. Passar på att kolla lite på google earth för att spana in någon ny runda. Lyckas hitta en förläggning på en variant som vi har kört tidigare år, det ser riktigt spännande ut och vi bestämmer oss för att testa rundan på eftermiddagens pass. Skissar upp rundan på ett papper och vi sticker iväg. Det blev en riktigt fin runda som innehåller alla typer av underlag och kupering, tyvärr var den kanske lite i blötaste lager efter allt regnande de sista dagarna. Totalt blev rundan på 17 km.

Fredagen hade vi som plan att åka in till Madrid och plocka ut nummerlappen till söndagens tävling. Vi bestämde oss för att springa innan frukost och planen var att springa samma runda på 17 km som dagen innan fast i motsatt riktning för att backarna skulle komma lite bättre. Efter träningen så var det åter dags att tömma frukostbuffén innan vi vilade lite. Vid 2 tiden åkte vi in till Madrid och besökte mässan och vi fick våra nummerlappar samt en goodiebag med lite kyckling buljong och andra bra att ha saker. I dag sprang vi en vända i den största parken i Madrid, Casa de Campo. Vi samlade ihop 31 km på 2:28, detta var nog det tuffaste passet mentalt under hela lägret. Det var ett ganska tråkigt pass, vi skulle nog ha kört längre på morgonen och ett kortare pass i parken istället.

Lördagen tog vi bilen upp i bergen för att springa en runda på 34 km. Denna rundan var kuperad och jag skulle gissa att medelhöjden på rundan är ca 1600 meter över havet. Det blåste riktigt kallt så mössan och vantarna var riktigt bra att ha. Miljön uppe i bergen är helt underbar och det är oerhört lätt rent mentalt att springa långa pass här uppe. Dagens runda tog 2:42 att avverka. Lite kall och frusen var det bara att hoppa in i bilen och leta sig nerför se slingriga vägarna till El Escorial igen. Eftermiddagspasset blev vile…. Det är ju tävling u morgon.

Söndagen var det fokus på Madrid ½ marathon. Jag har sprungit loppet 2 gånger tidigare och jag vet att banan är riktigt tuff. Det är alltid lite spännande att tävla när man har kört riktigt hårt flera dagar innan loppet. Min känsla är att jag inte har kört lite mycket fart i år eftersom att jag inte kommer att ha min tävlingsdebut lika tidigt i år. Mitt fokus är ju att vara som bäst den 3 juni, förra året gick VM på 100km redan i mitten av april. Starten går och jag försöker att hitta ett behagligt tempo, har lite sällskap i början. Efter 5 km så blir jag ensam, en liten klunga på 3 personer ligger ca 80 meter framför. Tänker lite på om jag ska försöka att höja farten, en jag inser att jag får nog försöka att köra ensam. Km efter km rullar på och jag tycker att jag håller en jämn fart. Vid km 9 är man på banans högsta punkt och det blir lite skönt med lite nerför igen. Jag springer solo hela vägen till målet. Kommer in på en tid som är 70.18 vilket är lite bättre än förra året. Vi joggar ner till bilen och byter om innan vi styr norrut igen. Åter en lunch på hotellrummet innan det blir vila på nytt. Eftermiddagspasset blir som tidigare 17 km rundan med skillnaden att jag efterpasset vill springa lite till…. Fortsätter en extra vända upp i bergen för att jaga lite höjdmeter. Totalt blir passet 25,5 km och 2:10 h.

Måndagen börjar med att känna om man kan komma ur sängen eller inte. Vaderna är helt OK och det finns hopp om att dagen ska rulla på riktigt bra. Vi rensar åter frukost buffén och kvinnan i köket ser lite orolig ut. Vi tar åter bilen upp i bergen för att springa en liknande runda som tidigare. Värdet denna gången är mycket bättre och en del sol kommer också fram. Vi springaer 32 km och 2:33 h. Tror att denna rundan har blivit en av mina nya favoritrundor, tyvärr ligger den kanske lite långt från Mora… Men man kanske kommer hit flera gånger. Lunch på Berger King och vila på hotellet. Tanken inför kvällspasset är att springa en vända på ca 12 km innan vi tar oss an en topptur till det närliggande berget. Totalt blir rundan 23,5 km och 2:17 h. Riktigt kul att få springa en riktig backe på ca 900 höjdmeter men jämn och fin stigning. Det är aldrig helt fel att rulla på ner för de små slingrande stigarna när man springer hem. Konstaterar att framsida av lår är helt OK tränade eftersom att jag inte fick någon träningsvärk efter detta passet.

Tisdag är våran resdag hem igen. Vi hade beställt frukost till kl 07.00 och larmet på klockan var ställt till 06:45. Klockan ringer enligt planerat. Jag börjar plocka på mig lite kläder. Då ringer telefonen på rummet…. Första tanken är att de ringer och meddelar att vi får kommer ner till frukosten. Jag svarar och i andra änden är det en man som presenterar sig och meddelar att det är dags för dopingkontroll. Kan bara konstatera att våran plan är att åka från hotellet om 30 min och dess innan äta frukost. Nu hade jag/vi dock sådan tur att jag inte hade klarat av alla morgonsysslor ännu. Jag packar ihop det sista och klär på mig och springer ner till killen som väntar i receptionen. Han beklagar att han väckte mig samt förklarar sitt uppdrag. Jag meddelar att vi hade tänkt att åka från hotellet om 30 minuter för att flyga hem. Efter pappersfixande så pinkar jag i muggen och fixar det sista pappersarbetet. Båda jag och kontrollanten konstaterar att vi har satt nytt pers på ett dopingtest, 16 min från kallelse till avslutat uppdrag. Äter lite frukost innan jag kör till flyet för vidare transport hem till Mora.
Nu blir det att köra en lite lugnare vecka hemma i Mora.
Summering av träningarna
3:35 h a 44,82 km
1:23 h a 17,39 km
1:27 h a 18,37 km
2:28 h a 31,02 km
2:42 h a 34,67 km
1:10 h a 21,1 km
0:30 h a 5 km (uppvärmning, mm)