Stafettrekord när företag hälsosatsar
Bellmanstafetten som genomfördes under tre dagar i augusti blev Sveriges största stafett genom tiderna. Mer än 4000 lag deltog och drygt 20000 löpare sprang de fem kilometerna på norra Djurgården i Stockholm. Löpning har blivit en del av många företags hälsosatsning - och för banken Santander även marknadsföring.
Att sponsra skidåkaren Johan Olsson. Att köra reklamfilm från Tokyo Marathon. Att ha med 12 lag i årets Bellmanstafetten. Det är delar av Santander Consumer Banks hälsosatsning.
Det var många som lyfte på ögonbrynen när Santander hade en av Sveriges hetaste skidåkare med i laget. Johan Olsson med 13 VM- och OS medaljer, sprang i lag Santander Gold, tillsammans med en annan kändis av helt annat slag, Patrik Gylle Larsson. Honom känner vi igen som killen som blir överraskad av sina döttrar när han springer Tokyo Marathon i Santanders reklamfilm.
– De var en skön bana och jag fick springa om rätt många, sade Johan efter sin sträcka. Det kändes som att det gick väldigt mycket utför mot slutet – och det blev lite tufft för benen. Jag har ju en extremt stor motor och bra flås, men det är annorlunda när man springer. På skidor kan jag ta ut mig mer - då kan jag verkligen plåga mig själv. Men det var verkligen superkul, det var så många som hejade på mig så jag riktigt lyftes fram av publiken.
Johan har på grund av sin satsning på Vasaloppet agt om sin träning lite. Tidigare har han löptränat rätt mycket. Nu blir det mest rullskidor, styrketräning och älghufs (att springa med stavar i uppförsbackar).
– Jag körde rullskidor i tre timmar nu i förmiddags. Sen tog jag flyget från Sundsvall till Stockholm. Hann precis hit till Bellmanstafetten lagom för att hinna med en tio minuters uppvärmning innan var dags för mig att springa den femte sträckan.
– Vi har alltid haft ett stort fokus på att inspirera våra medarbetare. Vi gillar att utmana oss själva och umgås gärna både på jobbet och fritiden. Nu har vi sponsrat Johan Olsson sedan i juni och syftet är att bidra till ett ökande intresse för längdskidåkning, idrottande och god hälsa i allmänhet och bland våra medarbetare i synnerhet, berättar Maria Suneson, PR-ansvarig på Santander Consumer Bank.
– För oss är Bellmanstafetten en riktig folkfest och utmärkt teambuilding. Det var verkligen superkul att vara med i år. Och vilket bra väder det var, säger en nöjd Maria Suneson efter Santanders deltagande i torsdagens stafett.