Ny löpartidning gillade namnet Spring
Nej, nej - det är inte Marathon.se som gör den nya löpartidningen. Magasinet som fått namnet Spring, ska inte förväxlas med det webb-TV program som Marathon.se har gjort i samarbete med Svenska Dagbladet med just namnet Spring!
Löparentusiasten BG Nilensjö gillade helt enkelt namnet och satte det på sin nya löpartidning. I veckan kommer första numret ut
I lördags hade den nya svenska löpartidningen release av första numret i samband med Helsingborg Marathon, och i veckan kommer tidningen ut i butikerna.
Initiativtagare till tidningen och tillika chefredaktör är BG Nilensjö. BG är engagerad i löparklubben IS Göta i Helsingborg där han är ordförande och tränare samtidigt som han tävlar flitigt själv på allt från 400 meter häck upp till maraton. BG säger att tidningens mål är att inspirera och motivera alla löpare i Sverige som kan svara ”vad man gör på en mil”. Planen är att ge ut 8 nummer om året. Fokus kommer vara på svensk löpning och givetvis träningsrelaterade ämnen.
Marathon.se fick en kort pratstund med chefredaktören BG i samband med releasen av tidningen.
Hur kändes det när du fick det första färdigtryckta numret av tidningen i din hand?
– Det kändes magiskt. Det har ju varit en lång process. Jag har hållit på med tidningar i många år, men aldrig så nära en konkret produktion. Här har jag varit med hela processen, allt från att skriva texter, fotografera och besöka och intervjua olika löpare. Det har varit en helt galen känsla, men väldigt kul.
Hur länge hade du funderat över att ge ut en egen löpartidning?
– Sedan första oktober ifjol då jag startade bolaget Mediavänner. Jag jobbade tidigare på Allers och vi pratade inom koncernen vid några tillfällen runt en löpartidning, men vårt fokus låg på helt andra målgrupper. Löpning var utanför vår spelplan.
– Men med mitt eget bolag växte idén fram om en svensk löpartidning, först som en medlemstidning men sen med beslutet om att gå ut i butik blev allt klart mycket större. Så de har varit en stor process.
– Jag har jobbat runt 8 månader med innehållet och allt runt omkring och sen de sista fem månaderna har olika medarbetare kommit in i projektet. Dom har verkligen fått tidningen att växa.
Hur tycker du responsen varit sedan dom första löparna fick tidningen i samband med Helsingborg Marathon?
– Tidningen kommer ju först ut i butik nu, så de enda som läst den är dom som var på releasen av tidningen och löparna som sprang Helsingborg Marathon. Därifrån har den direkta feedbacken varit mycket positiv, både gällande tidningens kvalité och innehåll.
– Samtidigt så är ju löpare som springer lopp lite av vår fokusmålgrupp.
Ja, ni säger uttalat att tidningen riktar sig till de som kan svara på vad dom gör en mil på, hur tänker ni runt det för det innebär ju trots allt att ni tar bort många som tränar löpning i någon form?
– Man måste välja, och det var trots allt runt 900.000 löpare som sprang ett lopp i Sverige ifjol enligt en undersökning, och det är dom vi vill nå. Vi vill inte frälsa de som inte springer redan, utan vi tycker det räcker att inrikta tidningen mot dom som vill utveckla sin löpning och redan är igång med den. Alla vill utvecklas, och det är vårt mål att inspirera till utveckling.
– Så vi har helt enkelt valt väg, att vi inte är en nybörjartidning. Klart att det till viss del är begränsande och kanske nördig, men vi tror på att våra läsare vill ha det som vi själva vill läsa om.
Hur har ni tänkt kring titeln på tidningen, då ju det tidigare funnits en tidning som hette Springtime, och ett webb-tv program som konkret heter just Spring?
– Jag hade faktiskt först några andra namn, men sen bollade jag namnen med en formgivare och mina namn var för långa, och då tyckte han konkret att Spring var kort och slagkraftigt.
– Vi tyckte inte det var så nära Springtime i namn, och själva webb-programmet kände inte min formgivare till och jag hade faktiskt inte heller så bra koll. Sen blev vi ju medvetna om webb-tv programmets namn, men tyckte ändå att vi jobbar inom olika media och olika kanaler.
– Så vi valde att gå vidare med namnet som vi tycker är bra.
Hur kommer ni göra för att nå löparna som känner till sin miltid?
– Det är en stor utmaning och innan lansering har vi jobbat mycket med social medier, vilket gjort att vi redan innan lansering fått prenumeranter.
– Sen vill vi jobba mot löparna direkt via lopp, så som vi gjorde nu med Helsingborg Marathon där alla löparna fick tidningen direkt efter målgång.
– Jag har jobbat med tidningar i många år, så jag vet hur vi ska jobba i butik med kampanjer, men det är en stor utmaning att löparna ska hitta oss i butik. Men med bra innehåll hoppas vi givetvis att vi tillför något för Sveriges löpare, och min förhoppning är att dom hittar oss och vi kommer definitivt att komma ut till löparna i Sverige via reportage och inslag i tidningen.
Kan du kort beskriva lite kring vad man får i tidningen?
– Vi har satt vissa områden som kommer återkomma. Till exempel något som vi kallar 24-timmars, där vi följer en löpare under ett dygn. Sen kommer vi ha en följetång där vi besöker olika städer och plockar fram allt om löpningen i just den staden.
– Så man ska som löpare känna igen sig, samtidigt som vi ska överraska i varje nummer också. Vi kommer ha fokus på just svensk löpning, så det blir en hel del reportage om hur både kända och okända löpare tränar. Sen gör vi faktiskt lite det som idag finns i den digitala värden kring lopp och resultat. Vi tror att många, trots att det snabbt finns på nätet vill läsa om hur det gått i lopp runt om i Sverige.
– Tidningen kommer vara fullmatad, och mina kollegor får bromsa mig lite i hur mycket våra olika delar verkligen kan innehålla, men som sagt jag hoppas vi kan inspirera och vara ett tillskott i svensk löparmedia.