När hinner bilen ifatt Musse?
Nu till helgen, söndag 4 maj, är det premiär för det världsomspännande loppet Wings for Life World Run. Loppet avgörs samtidigt på nästan 40 platser runt om i världen och i Sverige står området runt Kalmar och Öland genom föreningen Högby IF värd. Loppet är ett välgörenhetslopp där alla intäkter går till forskningen kring ryggmärgsskador.
– Välgörenhetslopp av olika slag är populära i Europa och ute i världen, men i Sverige har det inte riktigt slagit hittills. Med konceptet kring Wings for Life World Run tror och hoppas vi att det kan vara början till en ändring, säger Michael Lemmel som är sportsligt ansvarig för loppet.
Det är nämligen inte bara välgörenhetsdelen som gör Wings for Life World Run speciellt.
– Upplägget av loppet unikt. Istället för en vanlig bana från A till B blir du jagad av en så kallade ”catcher car”, en rörlig mållinje som startar efter löparna och successivt kommer närmare och närmare, säger Michael Lemmel som är sportsligt ansvarig för loppet.
Michael är mannen bakom äventyrsloppet ÖTILLÖ, ett lopp i Stockholms skärgård där deltagarna växlar mellan löpning och simning för att ta sig fram mellan öarna, och är därmed van att arrangera annorlunda lopp.
– Ingen vet alltså på förhand exakt hur långt de kommer att springa men vi räknar med att en vanlig motionär kommer hinna springa en dryg timme eller cirka en mil innan bilen är i kapp. De allra bästa kommer att hinna springa i upp till fem timmar, berättar Michael Lemmel.
Loppet startar vid samma tidpunkt över hela världen och tack vare GPS-teknik som kommunicerar med löparnas tidtagningschip kommer en global resultatlista skapas. Den löpare i världen som kommer längst innan bilen hinner ifatt kommer alltså bli den som utses till vinnare av loppet. Loppet lockar inte bara motionärer, utan även elitlöpare attraheras av det nya konceptet. I Sverige är Mustafa Muhamed den mest meriterade löparen av dem som deltar.
Bakom loppet står stiftelsen Wings for Life som hjälper till att finansiera framstående forskningsprojekt för ryggmärgsskador över hela världen. Anna Josephson och hennes forskarteam vid Karolinska Institutet är några av de som fått stöd från organisationen;
– Forskningen kring ryggmärgsskador går starkt framåt men utan stiftelser som Wings For Life hade finansiering saknats för många projekt. Just därför känns det fantastiskt att ett världsomspännande lopp som Wings For Life World Run sätter frågan på agendan och genom alla anmälningsavgifter och övriga intäkter bidrar till ytterligare forskning och ett bättre liv för tusentals ryggmärgsskadade, säger Anna Josephson som är professor i neurovetenskap på Karolinska Institutet.
Klockan 12 på söndag den 4 maj går alltså startskottet och Michael Lemmel som ser fram mot loppet med tillförsikt;
– Vi hoppas på en riktig folkfest. Banan i Sverige är flack och dessutom mycket vacker och spektakulär. Många av dem som anmält sig har angett möjligheten att få springa över Ölandsbron som en av de viktigaste orsakerna. Jag är helt övertygad om att det kommer att bli en häftig upplevelse för både löpare och publik.
Bakom Wings for life finns företagsgruppen bakom energidrycken Red Bull som annars satsar sina marknadsföringsmiljarder på motorsport. Bilolyckor är en av de vanligaste orsakerna till ryggmärgssskador. Företagsgruppen garanterar att alla pengar som samlas in till loppet och via anmälningsavgifter via European Merchant Services (EMS) kommer att gå oavkortat till stiftelsen Wings for Life.
Mer info om Wings for Life World Run finns på www.wingsforlifeworldrun.com/.