Gatorade nylanseras i Sverige
I maj nylanseras Gatorade, som är världens mest sålda sportdryck, i Sverige efter att ha varit borta från den svenska marknaden i mer än tio år.
Ett led i marknadsföringen av denna amerikanska sportdryck är att Gatorade blir huvudsponsor för Stockholm Halvmarathon.
Gatorade framställdes 1965 av fysiker från University of Florida för universitetets amerikanska fotbollslag, the Florida Gators, efter en förfrågan från lagets tränare.
Namnet Gator-ade kommer från lagets namn, the “Gators”, vilket är en förkortning av “alligator.”
I Sverige lanseras Gatorade i tre smaker; apelsin, citron och svart vinbär.
Stockholm Halvmarathon avgörs lördagen den 11 september. Loppet har start vid Slottet och mål vid Kungsträdgården i centrala Stockholm.
Deltagarantalet har vuxit snabbt de senaste åren; 5 986 anmälda 2006, 7 054 anmälda 2007, 9 329 anmälda 2008 och 11 136 anmälda 2009.
Idag – den 20 mars – är 2 765 löpare anmälda till 2010 års lopp vilket är över tusen löpare fler än vad som var anmälda samma datum i fjol.
– Vi är glada att få en ny stor samarbetspartner som Gatorade, säger tävlingsledaren Anders Tallgren.
– Loppet växer kraftigt och servicen till deltagarna är en viktig del i framgången.
Gatorade, som marknadsförs av PepsiCo Nordic, är även huvudsponsor för Helsingfors Marathon.
– Vi tycker det är roligt och spännande att få komma in på den Svenska löparmarknaden och vara huvudsponsor för ett av Sveriges största lopp säger Camilla K. Mehl som är Commercial Manager hos PepsiCo Nordic.