Pouläraste märket ökar men tappar andelar
När löparna får vårkänslor springer de och köper skor. Efter en skral försäljning de kalla vintermånaderna väntar nu butiker och leverantörer en anstorming i april. Under våren kommer det att säljas löparskor för drygt hundra miljoner kronor.
Samtidigt som marknaden har ökat har konkurrensen mellan märkena hårdnat. Fler märken vill in och även om markandsledande Asics säljer fler skor än någonsin så förlorarar man andelar enligt Marathon.se:s Stora Löparundersökningen. Undersökningen genomfördes i februari för tredje året i rad. Mer än tusen personer har varje år svart på närmare frågor om löpning och utrustning.
På frågan "Vilket skomärke sprang du i senast?" är Asics en stabil branaschledare. Men den japanska jätten tappar någon procent till konkurrenterna. Enligt Stora löparundersökningen är man för första gången under 40 procent av marknaden.
Sedan förra undersökningen har Nike, New Balance och Saucony alla ökat sina andelar. Även kategorin övriga ökar. Bakom rubriken finns märken som Salomon, Mizuno, Icebug, Ecco som vill in på marknaden.