Marathongruppen och adidas lanserar tourkoncept för elitlöpare – över en halv miljon kronor i prispengar

Sveriges största arrangör av motionsevenemang tillsammans med ett av världens starkaste varumärken lanserar ett nytt koncept för elitlöpare. Elitlöpartouren adidas Adizero Running Tour drar igång redan på lördag 25 mars när första loppet går av stapeln. Samtliga evenemang kommer dessutom att livesändas.

adidas Adizero Running Tour, det är namnet på det nya tourkonceptet som Marathongruppen och adidas har skapat tillsammans. Touren består av fyra lopp som avgörs under 2023. Först ut är adidas Premiärmilen den 25 mars och sedan följer adidas Premiärhalvan 22 april, adidas Stockholm Marathon 3 juni innan allt avslutas med Ramboll Stockholm Halvmarathon den 9 september. Touren är en utveckling av Marathongruppens och adidas samarbete som startade ifjol.

 Vi inledde samarbetet med Marathongruppen under 2022 och när vi kikade på möjligheterna för 2023 var det här något vi gick igång på. Tourkonceptet är väl etablerat inom exempelvis längdskidåkning och cykel, men någon motsvarighet för löpning på högre nivå finns egentligen inte. Det blir ett nytt sätt att tävla på för löparna och än så länge har mottagandet från eliten varit väldigt bra, säger Redwaan Hossain, Brand Communication and Marketing adidas.

Löparna tävlar om poäng i respektive deltävling och den med flest insamlade poäng efter sista loppet vinner touren. Poängen delas ut till topp tio i respektive lopp. I år har touren lockat deltagare främst från den svenska eliten med flera landslagsmeriterade löpare som Carolina Wikström, Hanna Lindholm, David Nilsson och Archibald Casteel. Även några internationella namn har smugit sig in i startlistan. David Fridell, verksamhetschef på Marathongruppen ser fram emot att få springa igång touren.

– Marathongruppen jobbar för att sätta hela Sverige i rörelse med en bred portfölj av evenemang. Då hamnar allt som oftast motionären i fokus. Därför känns det extra roligt att vi gör en satsning på svensk elitlöpning, som verkligen är på uppgång med fina resultat på flera distanser senaste åren! Det blir inte bara konkurrenskraftiga startfält på våra evenemang utan också en bra slant till löparna som placerar sig i toppen, säger David Fridell.

Det är en ansenlig summa pengar som ligger i potten för de som lyckas placera sig i topp på flera lopp och i det totala sammandraget. Totalt slåss löparna om över en halv miljon kronor i prispengar fördelat på de olika loppen.

Samtliga lopp kommer att livesändas via Runner's World

En annan nyhet i samband med adidas Adizero Running Tour är att samtliga evenemang kommer att livesändas. Tidigare har det endast varit adidas Stockholm Marathon som kunnat följas hemifrån, men i år kommer alltså även de övriga tre loppen att kunna streamas digitalt. Livesändningen är ett samarbete med Runner’s World och går att se på runnersworld.se. Sändningen startar strax innan kl 11 på lördag och länk till livesändningen kommer att publiceras i god tid innan starten den 25 mars. adidas Stockholm Marathon kommer dock, likt tidigare år, att sändas på TV4 och Cmore. Endast övriga tre lopp sänds via Runner's World. 

Mer information om adidas adizero Running Tour hittar du här. Förhoppningen från Marathongruppen och adidas är att konceptet ska utvecklas med tiden och på sikt även kunna inkludera flera tävlingsklasser.

Text av: Sebastian Wallin