Veckans löpare: Axel Lönnqvist

Axel Lönnqvist

Namn: Axel Lönnqvist
Ålder: 38 år
Bor: i Järfälla utanför Stockholm
Jobbar: Är försäljningschef på Marathongruppen. Jag jobbar med sponsorer och samarbetspartners till lopp som ASICS Stockholm Marathon, Tjejmilen, Ramboll Stockholm Halvmarathon, Stafesten för Unicef och många fler.

Hur länge har du löptränat? 

Jag har löptränat i 30 år. Gjorde min första löptävling på Mini Marathon 1989. Jag valde sedan friidrott när jag var 14 år i kombination med några andra sporter. 800 meter blev min huvuddistans under många år, med en bra bit över 150 lopp både på svensk mark och internationell. Träningen då var såklart anaerobt fokuserad men det blev samtidigt en bra mängdträning med runt 8-10 träningspass i veckan.   

Vilken löpträning gör dig lyckligast? 

Hårda intervallpass på bana med löparvänner. Att ha minst en dag i veckan där jag pushas fram av andra. Det är ett pass som motiverar mig att göra mina övriga träningspass -  så att jag orkar och hänger med på den här typen av pass. Att springa i tävlingsfart, eller kanske ännu snabbare är riktigt bra träning. 

Vad är din styrka som löpare? 

I och med grunden i friidrott och medeldistans så är min styrka löptekniken. Att all kraft och energi prioriteras (hyfsat) rätt för att skapa effekt framåt. Att förbättra sin löpteknik genom bland annat löpskolning tror jag att många löpare skulle ha nytta av. Här kan du läsa mer om löpskolning.

Vad vill du bli bättre på i din löpning? 

Att prioritera långpass under hela året. Nu gör jag inte det kontinuerligt utan mest bara de sista veckorna innan en mara. Jag behöver göra långpassen roligare till exempel genom att springa dem med fartökningar. Ett sätt för mig att ändå få till långpass har varit att lägga dem i samband med ett 10 kilometerslopp. Jag värmer upp 8 kilometer, tävlar 10 kilometer och joggar ned 8 kilometer. Jag skulle dessutom behöva träna styrketräning, men både bristande motivation och viss tidsbrist gör att detta helt prioriteras bort. Jag lägger all min träningstid på att springa.  

Vem är din förebild inom löpning? 

Just nu är Eliud Kipchoge en förebild. Jag imponeras över att han fortfarande finner inspiration och motivation, trots att han slog igenom redan i Paris VM 2003. Då vann han 5 000 meter. Och nu världsrekord på Maraton och första person att springa under 2 timmar! Men jag inspireras även av Anders Szalkai, hans hårdhet och pannben har smittat av sig. 

Vad uppskattar du mest hos en träningskompis?

Att man alltid försöker hitta möjligheter för träning, tider och plats i en tight agenda. Jag har nu många i min närhet som är riktigt bra löparkompisar där vi alltid med lite pusslande lyckas få in träning oavsett vad klockan är på dygnet. Vi är ett gäng som under många år tränat på onsdagsmorgnar. Nu under vintern ses vi kl. 6.30 på Bosön. Vi värmer upp utomhus fram till kl. 7 då Bosön öppnar, sedan kör vi ett hårt intervallpass. Ett riktigt kul och hårt sätt att starta dagen på!

Vilken löparpryl klarar du dig inte utan? 

Mina ”gubbvadsstrumpor” – kompressionsstrumpor av den enkla anledningen att jag verkar prenumerera på gubbvader!

Vad äter du helst innan ett långpass? 

Inte så mycket, en frukt. Men det är viktigt att man har en bra bas.

Vilket ord representerar bäst det du känner inför löpning? 

Flexibilitet! Det passar in på tid, sträcka, typer av pass, och trötthet. Det finns så många variationer och olika dimensioner inom löpning som gör att det egentligen inte finns någon ursäkt för att inte kunna träna.

Vilket mantra tar du till när det är tufft på träning/tävling?

Jag är inte så bra på mantran, men att tänka så här kan hjälpa: ”Smärta dödar inte och skyndar du på så går det över.” Jag gillar också de 4 P:na under ett Maratonlopp: 0-10km – tänk Push. 11-20 km – tänk Pace, 21-30 km – tänk Position och 31- 42km – tänk Pray! 

Vilket var ditt senaste lopp?

Jag sprang San Sebastian Marathon den 24 november, med nytt personbästa på 2.42.17 (gun time).

Vilket är ditt nästa lopp?

Förhoppningsvis Boston Marathon 2020, om alla bitar faller på plats.

Skribent: Kristina A Lager

Maratonsugen? Den 2 december drar träningsprogrammen mot ASICS Stockholm Marathon igång!