Historiens vingslag på nya Expot
En gul bomullströja från 1979 sätter perspektiv på tiden. ASICS Stockholm Marathon Expo i Kungliga Tennishallen är mer än en nummerlappsutdelning. När mässan öppnade på torsdagen var det många som stannade till vid jubileumsväggen med utvalda minnesföremål från ASICS Marathons alla 40 upplagor .
– Ja en sådan har jag faktiskt, säger Hasse Ek och pekar på den gula tröjan, finisher-t-shirten som alla 1799 fullföljande löpare i det första loppet fick vid målgång.
Finisher-T-shirten har blivit en tradition – och även om Hasse Ek gjorde uppehåll i många år är han nu tillbaka och suktar efter den blå funktionstrjan från ASICS som är årets Finisher-tröja, På expot finns annars också en hel ASICS Stockholm Marathon-kollektion. Snyggt, flashigt och funktionellt – återigen satt i kontrast till den vita T-shirt med svart tryck som var det som såldes vid det första Stockholm Marathon för priset 25 kronor.
Vid minnesväggen hittade vi också Hasse Wiktorson, den förste som anställdes när grundarna Anders Olsson, Peter Melin och Janne Ahlström från friidrottsklubbarna Hässelby och Spårvägen insåg att Stockholm Marathon skulle bli en succé.
– Innan Stockholm Marathon hade maratonlopp i Sverige som mest samlat något hundratal. Nu fick vi direkt 2000 anmälningar.
Hasse Wiktorson arbetar numera med Springtime, reseföretaget som naturligtvis finns på Expot som i år för första gången hålls i Kungliga Tennishallen. Med större utrymme och kungliga lokaler har de många utställarna chans att visa upp allt från bilar till sportdrycker och vätskebälten. Lite annorlunda insöag är att författarna Fredrik Svanfeldt och Jessica Blomberg står på mässan och signerar sina böcker. Fredrik har just kommit ut med Fri att springa, uppföljaren till löparromanen Dömd att springa som kom ut 2017. Maratonblod heter Jessica Blombergs spänningsroman som finns i sin premiärupplaga på mässan.
Marathonexpot är öppet både för löpare och allmänhet. Fredag 1 juni kl.10:00-20:00 och
Lördag 2 juni kl. 8:00–11:00.