Kolla löparformen i ett testlopp

Hur går löpträningen? Om målet är att förbättra konditionen och att bli snabbare så är testloppet ett sätt att kolla löpformen. Ett träningspass som man kan göra någon gång i månaden, gärna på samma sträcka och med samma förutsättningar varje gång.

Tänk på att ha en bra hållning och blicken en bit fram och inte ner i backen!

Testloppet är ett tufft träningspass där man ska springa så fort man kan över den sträckan eller den tid som man kör ”testloppet” på.

Distansen eller tiden kan vara allt från 10 till45 minuter eller 2-3 km upp till 10 km beroende på träningsgrund.
– Passet är inte enbart tufft fysiskt utan det kan vara lite pressande mentalt att från första steget springa fort, säger träningsexperten Anders Szalkai. Känner man att man inte vill ha den pressen, är det inget pass man måste göra.

Har man möjlighet kan man använda kortare tävlingslopp som testlopp. Då är det oftast lite lättare mentalt att pressa på farten.

Riktfarter är svårt att ange men det gäller att inte rusa, utan springa med harmoni trots att det ska vara tufft. Därför är det bättre att öppna lite långsammare än för snabbt,

Inför testloppet är det viktigt att både vara uppvärmd. Börja med lugn jogg i 10 minuter och gör sedan nåra rörlighetsövningar eller töjande strechövningar. Det är även viktigt att trigga igång puls och fart innan testloppstarten. Då undviker man onödigt start ”mjölksyra”. Sättet att få fart på pulsen kan vara koordinationslopp på 60-100 meter innan start, och gärna lite löpteknikövningar innan koordinationsloppen.

Två varianter på testlopp:

  • Kör ”testloppet” på en uppmätt sträcka, kanske 3-4 km.
  •  Kör testloppet på tid. Hur långt hinner du på 15 eller 20 minuter?

Vad triggar dig själv själv bäst; sträcka på tid? Eller tid som ger sträcka? Utgå från det och vad som är praktiskt!
Varva ner med lugn jogg efter passet.

Testloppet är ett hårt pass som även ger bra träningseffekt. För den som vill träna mer rationellt är det ett sätt att följa upp träningen. Notera tiderna från testloppen i någon sorts logg- eller anteckningsbok. Det är både ett bra sätt att följa upp träningen men även användbar för farten när det gäller att tävla  "på riktigt".

Veckans teknikfokus

I vår serie med Tips på träningspass tar vi upp olika saker som man kan fokusera på i sin löpteknik. Det här passet har fokus på att hitta en bra hållning. Det är lätt att man tappar bicken, sänker blicken ner i marken nar man blir trött. Då tappar man lite av den hållning som är bra för att klara hålla bra fart. Så tänk på att ha en bra hållning och blicken en bit fram och inte ner i backen!

 

Mer om Tips på träningspass