Veckans löpare: Jag föredrar att springa utan en massa prylar

Möt elitlöparen Mikaela Arfwedson. Hon började springa 2010 och visade sig vara en urstark naturbegåvning. Nu har hon tre SM-guld, från de senaste tre åren, på maratondistansen. I december 2019 födde hon sitt första barn och två veckor, den 5 september står hon åter på startlinjen för SM i maraton.

Vem är du?
– Jag heter Mikaela Arfwedson och bor i Stockholm med min man och ett barn. Jag jobbar med ekonomi och redovisning.

Hur länge har du löptränat?
– Sommaren 2010 gick jag med i TSM:s träningsgrupp mot halvmaraton. Jag ville se om  jag skulle kunna springa Stockholm Halvmarathon under 2 timmar samma höst. Mikaela sprang i mål på 01:35:45 (reds anm.)

Vilken löpträning gör dig lyckligast?
– När jag får springa med andra oavsett om vi springer snabbt, långsamt, kort eller långt.

Vad vill du bli bättre på i din löpning/träning?
– Bli snabbare genom kontinuitet.

Vem är din förebild inom löpning/träning?
– Barbro Jonsson, gruppträningsinstruktör inom ”gympa” på IKSU Sportcenter i Umeå. En riktig power lady som leder stenhårda pass. 

Vad uppskattar du mest hos en träningskompis?
– Att vi kan hålla samma tempo, kan springa ihop ofta och gott surr.

Vilken löparpryl klarar du dig inte utan?
– Jag föredrar att springa helt utan prylar. Enda gångerna jag använder prylar är på snabbare pass och långpass när jag har min Garmin runt handleden.

Vad äter du helst innan ett långpass?
– Alltid samma: havregrynsgröt med egenplockade blåbär, nötter, mjölk och ett kokt ägg. Om jag ska springa extra långt äter jag även en smörgås med ost och skinka.

Vilket ord representerar bäst det du känner för löpning?
– Enkelhet. Löpning är lättillgänglig, du behöver ett par skor och så är det bara att sticka ut var man än befinner sig. Känslan efter ett avslutat pass är härlig och det är lätt att få till flera pass (kvällsrundor, lunchjogg, transportlöpning mm).


Vilket mantra tar du till när det är tufft på träning/tävling?
– Du är stark.

Vilken är den bästa effekten som löpningen har haft på dig?
– Piggare, starkare och så mår jag bra.

Vilket var ditt senaste lopp – och hur gick det?
– Testlopp i Luleå 10 km 34.38. Istället för att springa ett tröskelpass på egen hand tog jag bilen under min semester från Piteå till Luleå och ställde mig på startlinjen för att få sällskap. Jag hade inte med mig några tävlingsskor, hade inte tagit en vilodag på länge och var allmänt seg i kroppen men det blev en härlig kväll i alla fall.

Vilket är ditt nästa lopp?
– SM i maraton 5 september.

Hur påverkar coronapandemin din löpning?
– Inställda lopp så jag har inte kunnat tävla på mina huvuddistanser maraton och halvmaraton under 2020. I och med att korta lopp (5km, 5 000m och 10 000m) varit sanktionerade har jag i viss mån ställt om min träning och sprungit en del korta och snabbare intervaller. I övrigt flyter det mesta på som tidigare. Vi har träning med klubben, jag springer mina distanser och hoppas att världen snart ska återgå till det normala. 

Berättat för Kristina A Lager

Följ Mikaela på insta @mikaelasaga