Adidas blir ny titelsponsor för Stockholm Halvmaraton – skriver femårsavtal
Adidas och Marathongruppen, Sveriges största arrangör av motionsevenemang, utökar sitt samarbete när det globala sportvarumärket gör entré som ny titelsponsor för Stockholm Halvmaraton. Avtalet är på fem år och sträcker sig fram t.o.m. år 2029.
I fredags annonserades det att Stockholm Halvmaraton kommer att byta titelsponsor och idag står det klart att det är adidas som tar klivet från huvudsponsor till titelsponsor för evenemanget. Marathongruppen och adidas har sedan flera år tillbaka ett framgångsrikt samarbete, i och med att de sistnämnda även äger titelsponsorskapet för evenemangen Stockholm Marathon, Premiärmilen, Premiärhalvan och Execute Sälen. Adidas är nu titelsponsor för evenemang som tillsammans kommer locka omkring 55 000 löpare 2025. Utöver det är man fortsatt sponsor för Stockholm Mini Marathon och löpargruppen TSM Running. Henrik Hallberg, Director PR & Brand Communications, adidas Nordics, ser fram emot att ta ytterligare steg på den nordiska löparmarknaden tillsammans med Marathongruppen.
– Vårt samarbete med Marathongruppen inleddes 2022 och sedan dess har vi tillsammans tagit stora kliv för att utveckla evenemangen. adidas vill bli det starkaste sportvarumärket i Norden på löpning och att då ta över titelsponsorskapet för ännu ett av landets största evenemang känns både inspirerande och rätt. Evenemangets profil och framtidsvisioner går helt i linje med oss på adidas, säger Hallberg.
David Fridell, verksamhetschef på Marathongruppen, lyfter även han att evenemangets profil och framtidsvisioner passar väl in med den nya titelsponsorn.
– Matchen känns verkligen som handen i handsken och adidas kommer in som titelsponsor vid helt rätt tidpunkt för evenemanget. Det som de har gjort för både oss och svensk löpning senaste åren sticker verkligen ut om du frågar mig. Dessutom tror jag att adidas Stockholm Halvmaraton på sikt kan bli vårt allra största evenemang, säger Fridell.
Det är inte bara namnet som blir nytt utan deltagaren kommer även att mötas av en ny känsla inför och under evenemanget. Dels vad gäller färg, form och kommunikation, dels under evenemangsdagarna på expot och evenemangsområdet. Louise Fredriksson, projektledare för adidas Stockholm Halvmaraton, utvecklar.
– Det är viktigt för båda parter att adidas Stockholm Halvmaraton är ett evenemang som står på egna ben och inte är en kopia av adidas Stockholm Marathon. Självklart kommer det finnas likheter, loppen är trots allt del av samma familj, men halvmaran kommer vara lite mer av den kaxiga lillsyrran. Uppstickaren som har potential att blir något ännu större, avslutar Fredriksson.
Den 30 augusti 2025 är det dags för adidas Stockholm Halvmaraton. Läs mer om evenemanget stockholmhalfmarathon.se