Spring Snyggt-podden: Maratonträning med Hanna Lindholm

Hanna Lindholm

Spring Snyggt-podden med John Kingstedt och Manne Forssberg pratar denna vecka maratonträning med Hanna Lindholm. I Sevilla Marathon sprang hon på personbästatiden 2:28:59, men skadade sig och kunde inte börja Springe igen springa förrän i juni. Hon köpte en egen crosstrainer som hon har tränat på hemma i vardagsrummet i Farsta under skadeperioden. Nu har hon trappat upp löpträningen och är uppe i 13 mil per vecka. Nästa tävling blir förmodligen Lidingöloppet 15 km, som kör ett elitled.

 - Efter Sevilla var planen att även satsa på VM i halvmaraton som skulle gå i slutet av mars. Jag fick problem med en sena i höften och alla lopp blev inställda så då la jag ner ett tag. Det kändes som ett bra tillfälle, säger Hanna Lindholm

Vad är ett tufft maratonpass för dig?

- Det kan till exempel vara 18 kilometer i växlande fart. Varannan tusing lite långsammare än marafart och varannan tusing lite snabbare än marafart. Jag gillar såna pass för jag har lätt att hitta farten utan att titta på klockan. 

Ett tufft maratonpass för mig kan till exempel vara 18 kilometer i växlande fart. Varannan tusing lite långsammare än marafart och varannan tusing lite snabbare än marafart. Jag gillar såna pass för jag har lätt att hitta farten utan att titta på klockan.
Hanna Lindholm

Hur ska man börja sin maratonträning? Ska man hålla maratonfart på de första passen och bygga upp volymen successivt eller ska man börja med långa pass men lägre fart som man ökar allteftersom?

 - Jag brukar börja med 5 kilometer fartökning i långpassen som jag sedan bygger upp. Så längden på långpassen ökar inte, men på fartdelen. Långpassen är alltid ungefär 35 kilometer. 

Hur trött får du bli på sådana pass?

- Jag får förhållningsorder innan av min tränare om att inte tömma mig helt. Man blir alltid trött i benen men konditionsmässigt är det inte så jobbigt. 

Hur lång är en maratonsatsning för Hanna Lindholm och vad består den av för olika delar?

- Det var nog bara Valencia som jag hade en lång uppbyggnad inför. Annars har det alltid varit andra lopp i vägen och blivit stressigt. Inför Sevilla hade jag brutit ett lopp i Dubai och hade jättekort tid på mig. Om man tittar i min träningsdagbok så ser man att jag inte har tränat så jättemycket inför de flesta marorna faktiskt. 

Hur lång är en optimal träningsperiod inför maraton och vilka block ska finnas med?

- Mer än 10 veckor skulle jag inte vilja ha, jag är alldeles för otålig och vilka block som finns med tänker jag aldrig på eftersom jag inte är någon coach. Jag bara gör som min coach säger. 

Vad önskar du att du hade vetat om maratonträning tidigare i din karriär?

 - Att man måste träna innan man springer en mara, haha. Första gången jag sprang maraton hade jag aldrig tränat ett långpass. Men sen önskar jag att jag inte hade haft så bråttom. Jag var borta ett helt år 2015 för att progressionen hade gått för fort året innan. Man måste ha tålamod. Om man förbättrar sig jättemycket på tävlingar är det en liten varningsklocka. Jag har inte varit tillräckligt stark i kroppen för att springa så fort som jag klarar. 

Finns det något mer pass än 1000/1000 som är viktigt för dig under maratonuppbyggnad?

 - Det är fartökningar i långpassen. Som mest 20 kilometer i ett pass som är 40 kilometer långt. 

 

Lyssna på hela intervjun med Hanna i veckans avsnitt av Spring Snyggt-podden.

Mer om Träning