SM-vinnaren Carolina Wikström i Spring Snyggt-podden: "Så lägger du upp en mara på bästa sätt"

Carolina Wikström är den svenska mästarinnan på maraton. Hennes utveckling pekar spikrakt uppåt och hon har gjort sig känd för att kunna disponera sina lopp på ett ypperligt sätt. I senaste Spring Snyggt berättar hon om hur man gör för att lägga upp en mara på bästa sätt.

Vi brukar kalla dig för drottningen av negativa splittar, detta verkar vara något som du har gjort till en konstart?  

Jag har fått till ganska bra splittar på maraton. Det är oftast lättare att få till negativa splittar när man undervärderat sin form inför ett lopp. Frankfurt 2019 så var jag bättre än vad jag trodde. Jag slog PB på halvmaraton på andra halvan, trots att jag gick ut i en snabbare fart än vi räknat med. 

Du är tränad av Christian Mundt, han verkar vara ganska nördig och vetenskaplig i sina analyser inför lopp. Är det alltid er plan att löpa lopp på detta progressiva sätt? 

Framförallt på maraton premierar vi det. Den mentala aspekten är så viktig för maraton eftersom det är så långt, det är mycket trevligare att kunna öka än att tappa fart. Vi lägger upp en plan som oftast innebär att det går snabbare på slutet. 

Hur viktigt är det mentala, att förfoga över sina krafter?

Oftast räcker det faktiskt att hålla farten för att kunna springa om folk. Detta ger väldigt mycket i termer av att känna sig stark själv. 

Om du bara sprang på tid och inte på placering, hur skulle farthållningen förhålla sig då? 

Om jag sprang helt själv skulle jag nog försöka snäva till förhållandet något, gå så jämt som möjligt. Fortfarande att andra halvan skulle gå något snabbare men då i termer av sekunder och inte minuter. 

Kan du ha varit för defensiv i dina tidigare lopp, hade du kunnat springa snabbare med en hårdare öppning? 

I vissa lopp absolut, ett jämt tempo från start hade nog varit att föredra. Stora skillnader vill man nog undvika men att öka något funkar bra för mig. 

Tränar du på detta under passen? Att försöka simulera känslan av en mara? 

Mycket av min träning läggs upp på detta sätt, hela tiden med tanken att kunna öka när jag redan är trött. 

Hur tänker man i ett lopp när man har redan springer fort och sedan vet att man ska öka? 

Det där är knepigt, när det har funkat bäst för mig har det inte funnit en plan att springa så himla mycket snabbare. Det har bara blivit så. Så man får helt enkelt tacka och ta emot om man har en bra dag. Jag förespråkar dock att man ska ha en plan som innebär hård men rimlig fart hela vägen och att försöka springa så jämt som möjligt.

Jag förespråkar att man ska ha en plan som innebär hård men rimlig fart hela vägen och att försöka springa så jämt som möjligt.
Carolina Wikström

Har man en bra dag så ska man unna sig fartökning alltså? 

Ja! Jag tycker man ska ha en A, B, C - plan där man har olika scenarier som man kan applicera beroende på hur det känns. I Frankfurt passerade jag 25 kilometersskylten och gjorde en distinkt fartökning. Annars brukar det vara successivt mellan ca halva till trettio kilometer. 

Har du någon inplanerad mara nu framöver? Vad är målet och taktiken då? 

Jag är anmäld till Valencia Maraton i december. Ambitionen är solklar, att klara IOK-gränsen och gå under 2.28. Taktiken är nog att gå hårt men jämt. 

Har du några pass i uppbyggnaden nu som du vill dela med dig av? 

Nyligen så körde vi 7x3k med 1k löpvila. Det gick väldigt bra. Vi körde allt på bana och var en bra grupp. Det gav mycket självförtroende. Jag gjorde det passet inomhus i vintras så denna gången kändes det väldigt snällt. 

Lyssna på hela intervjun i senaste avsnitet av podcasten Spring Snyggt.

Mer om Träning