Klimatsmart löparmat

Går det att kombinera hård träning med vegomat? Experterna är överens om att ett sätt att hjälpa vår planet är att äta mer plantbaserad kost. Vi är många som vill äta mer vegetariskt både för hälsan och miljön. Men orkar vi träna ordentligt på vegomat? Får vi den näring och energi vi behöver för tuff träning och tävling?

Svaret är enkelt. Kan elitidrottare som Charlotte Kalla, Hanna Öberg och André Myhrer växla över till mer vego – då kan alla. I boken Vego i världsklass utmanas ett antal myter kring vegetarisk kost och vi får lära oss 1. Du kan bli mätt på vego även om du tränar hårt. 2 Proteinbehovet är ganska enkelt att tillgodose med vego. 3. Det smakar gott och vegotallriken blir dessutom läcker att titta på. 4. Du behöver inte bli vegan eller vegetarian för att äta vegetariskt – vegokost är för alla. I boken hittar du intervjuer med ett antal elitidrottare som berättar hur vegomaten funkar för dem.

Vego i världsklass ger oss viktig kunskap om vad en tränande kropp behöver. Det är också en kokbok med och många härliga vegorecept. Boken är skriven av Anna Richert, matexpert på Världsnaturfonden WWF, Linda Bakkman, näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. I 15 har hon arbetat som kostrådgivare på Svenska Olympiska Kommittén med att förbättra kosten för våra mest framgångsrika idrottare, och Gustav Johansson, matentreprenören bakom matbloggen Jävligt gott. 

Boken består av fyra delar. Planeten – här får du bland mycket annat tips på vilken mat du ska välja för att vara mer hållbar. Kroppen – kapitlet fokuserar näringsmässiga utmaningar som finns för dig som tränar och äter vego. Maten – här får du stommen i vegetarisk matlagning och konkreta tips som gör dig till en självsäker vegokock. Recepten – det här är den största delen av boken. Härliga recept som är närings- och klimatavtrycksberäknade. Mat som är snabb och enkel att laga och som ger mycket energi och näring. 

Vi gillar att boken är vetenskapligt förankrad, att den känns oerhört relevant, och att de läckra bilderna får det att vattnas i munnen. Dessutom ger de många av de små tips- och faktarutorna intill de flesta recept en riktig aha-känsla. Utbyteslistan med tips på vilka produkter du kan byta mot vilka veganska eller vegetariska alternativ är guld värd! Nu är det dags att test-äta och test-träna recepten. Hänger du på?

Tips på recept från boken: Palak paneer med tofu och grönkål och matvetesallad